Av Sture Ombler, styreleder og forretningsutvikler i Cimberio
Jeg hadde nylig en samtale med en irritert kunde, som fikk meg til å minnes noe som jeg har opplevd:
For en god del år siden spaserte jeg rundt i en norsk by, på en sen ettermiddag. Solen skinte, det var en behagelig varm temperatur og jeg var litt tørst. Jeg gikk innom nærmeste pub og ba høflig om å få en halvliter med Guinness. Jeg fikk følgende svar; «Vi har billig pils!». Jeg responderte med; «Det kan så være, men jeg ønsker en Guinness». Og igjen svarte han; «Men pilsen vår er billigere!»
Jeg funderte på om jeg skulle forklare at grunnen til mitt ønske var at jeg likte smaken av Guinness, siden jeg både visste hvor den kom fra og hvordan den var produsert. Men jeg takket for oppmerksomheten og gikk videre til jeg fant en pub som serverte akkurat det jeg ønsket.
Tilbake til min samtale med en kunde; han var irritert fordi han skulle bestille noen Cimberio- ventiler fra en rørgrossist og ble møtt med; «Vi har våre egne ventiler, og du kan kjøpe dem til en hyggeligere pris enn CIM»
Den nevnte kunde ønsket å bestille Cim-ventiler fordi han hadde brukt dem i mange år, han stolte på kvaliteten, og han kjente til de godkjennelser som Cimberio har, i tillegg til vår EPD. Det hører med til historien at kunden lyktes i å kjøpe Cimberio-ventiler fra annet hold.
Mitt poeng, og velmente oppfordring er derfor: (og dette gjelder uansett type vare)
1. Lytt til kunden
2. Behandle kunden med respekt og respekter kundens ønske
3. Husk at det er kunden som bestemmer
4. Husk at det finnes gode grunner til hvorfor merkevarer er merkevarer
5. Det er lov å prøve å overbevise kunden til å kjøpe et annet produkt, men da må den presenteres med gode, relevante og dokumenterbar grunner.
Dersom ditt eneste måte for salg er pris (nedsalg), bør du skifte yrke!