Dobbel bærekraftsuksess for GROHE

 
Dobbel bærekraftsuksess for GROHEIllustrasjonsbilde
GROHEs bærekraftsinitiativer har gjort at selskapet går helt til topps i utdelingen av den tyske bærekraftsprisen 2021.

I tillegg er de en del av det globale initiativet «50 Sustainability & Climate Leaders», hvor det internasjonale næringslivet går sammen for å vise viljen til å iverksette tiltak i tråd med FNs bærekraftsmål. Vannsystemet GROHE Blue har også vunnet den tyske bærekraftsprisen 2021 for design.

Den tyske bærekraftsprisen hedrer GROHEs satsning på ressurseffektivitet innen verdikjeden og i produktporteføljen. Et arbeid som har vart i 20 år, og som skal fortsette å være en kontinuerlig og endeløs reise.

SE VIDEO

— Den tyske bærekraftsprisen er en av de viktigste kåringene i Europa, og vi er naturligvis veldig takknemlige for å få en slik anerkjennelse. I GROHE dreier alt seg i bunn og grunn om den mest verdifulle, og samtidig den knappeste ressursen, vann. Å forplikte oss på en måte som gjør at vi sparer på ressurser og minimerer vårt økologiske fotavtrykk, er svært viktig for oss, sier Anne Øiseth, Leader Norway, LIXIL EMENA, i en pressemelding.

Nå er det blitt laget en ny dokumentar som viser hvordan bærekraft implementeres og blir til konkrete handlinger i selskapet, hvor de fokuserer på å prate mindre og gjøre mer. Filmen er en del av det globale bærekraftsinitiativet «50 Sustainability & Climate Leaders», der GROHE går sammen med 49 andre internasjonale selskaper for å iverksette tiltak i kampen mot klimaendringer.

Felles for de 50 selskapene er deres forpliktelse til FNs 17 bærekraftmål for å sikre en bærekraftig framtid. I GROHE har de gjort bærekraft til kjernen av alle forretningsaktiviteter og byr på løsninger som bidrar til at også forbrukerne kan leve mer bærekraftig.

- Forpliktelse til bærekraft handler om å finne nye løsninger. Grunnleggende endringer, slik som de GROHE har gjort gjennom de siste 20 årene, handler om å ta utfordringer. Dette kan ikke kun gjennomføres på ett felt og GROHE implementerer derfor bærekraft på alle områder. Det hele begynner med produktutvikling, hvor en bærekraftig tilnærming kombineres med produktets funksjoner, heter det videre i pressemeldingen.

Den vannbesparende teknologien GROHE EcoJoy, hvor vannforbruket reduseres med opptil 50%, er et eksempel på dette. Ved utviklingssenteret i Hemer, Tyskland blir det kontinuerlig testet og utviklet nye innovasjoner og tilnærminger for å skape enda mer miljøvennlige produkter og løsninger for fremtiden. Dette gjør det mulig for forbrukere å gjøre hverdagen mer bærekraftig på enklest mulig måte.

Fokuset er imidlertid ikke bare på vann- og energibesparende produkter. Selve produksjonen blir kontinuerlig optimalisert fra et bærekraftperspektiv. Siden April 2020 har GROHE hatt en CO2-nøytral produksjon, og med en gjenvinningsgrad på mer enn 90 prosent går merkevaren i retning av en sirkulær økonomi.

Initiativer slik som «Less Plastic» bidrar spesielt til bevaring av ressurser og reduksjon av avfall. Hele 23,5 millioner plastemballasjer har allerede blitt spart som en del av initiativet, og GROHE er på god vei mot målet om å kutte ut all plast i produktemballasjer innen mars 2021. Vannsystemet GROHE Blue bidrar også i kampen mot det globale plastavfallsproblemet. Vannsystemet som også vant den tyske bærekraftsprisen for design 2021, gir avkjølt og filtrert vann, med eller uten kullsyre, slik at forbruket av plastflasker kan reduseres kraftig.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår