- Forutsetningen for vekst er sterkere samspill

 
- Forutsetningen for vekst er sterkere samspillBildet: Administrerende direktør i Brødrene Dahl, Lars Tendal, innledet foredragene under VVPs toppledersamling i Oslo. Han mener forutsetningen for vekst er sterkere samspill i bransjen. Foto: Odd Borgestrand
VVPs TOPPLEDERKONFERANSE: - VA og VVS-aktørene må tenke nytt, jobbe smartere og være løsniningsorientere der forutsetningen for vekst er sterkere samspill i bransjen. Samarbeid er den viktigste suksessfaktoren.

Av Odd Borgestrand

Med disse ordene slo administrerende direktør i Brødrene Dahl, Lars Tendal, an en offensiv tone for  toppledersamlingen i regi av  VA og VVS produsentene VVP.

Daglig leder Terje Røising og assisterende daglig leder Anne Dahl Øiseth var tydelig feststemt da de ønsket representanter fra nærmest samtlige 55 medlemsbedrifter velkommen til årets toppledersamling i regi av VVP i Hotel Continentals ærverdige lokaler i Oslo i dag.

VVP Toppledersamling er VVPs årlige event, der foreningen samler hele VA og VVS bransjen for å belyse aktuelle temaer for hele bransjen. I år var samlingen delt i to overordende temaer, nemlig verdiskaping i verdikjeden og mangfold. Totalt åtte foredragsholdere delte erfaringer og visjoner for optimaliserte løsninger for hele verdikjeden,-  uten å komme på kant med konkurranseloven.  

VVP består nå av 55 medlemmer som totalt omsatte for drøye 11 milliarder kroner i 2023

Store felles utfordringer

Administrerende direktør i Brødrene Dahl, Lars Tendal ga et innblikk i grossistselskapets indre liv
Med 54 servicesentre over hele landet representerer han en av de virkelig store aktørene i bransjen.

- Vi står i felleskap overfor store utfordringer med inflasjon, høy styringsrente og lav aktivitet i bygg og anlegg, sa Tendal i sitt innledningsforedrag.

Han delte ikke optimismen til Prognosesenteret, som mener markedet vil ta av de neste to årene.

- De siste fire årene har materialkostnadene økt med nærmere 65 prosent. Dette har ført til redusert etterspørsel. Derfor må det jobbes for rimeligere varer og mer effektiv gjennomføring. Forutsetningen for vekst er sterkere samspill i bransjen. Vi må tilføre mer verdi til verdikjeden selv om vi er konkurrenter, dog med felles mål. BD skal gi kundene de mest effektive og innovative løsningene med god omløpshastighet. Våre produkter skal også være så gode at installasjonstiden blir så kort som mulig, slo han fast.

Hvorfor vinner ikke kvalitet?

Administrerende direktør i Rørkjøp, Frank Olsen, var opptatt av at verdikjeden snakker sammen og også skaper verdier sammen.

- Dette er som en klassefest. Vi er mange som har vært med i bransjen veldig lenge. Der ligger kanskje noe av problemet. Dessverre har det skjedd liten siden VVP gjennomførte en toppledersamling med det samme temaet for fem år siden.

- Vi har en verdikjede i sakte endring. Vi har fortsatt et økende marginpress. Vi har fått flere VVS-produkter på nett, og alt for mange velger lav pris foran kvalitet.  Det monteres dessverre mye «skrot» i hus, hytter, hoteller og næringsbygg.  En av årsakene er at aktører innen sosiale medier er flinkere enn fagbransjen. Det er «produktflytterne» som ikke bryr seg om faget som er vår største og verste konkurrent, mente Olsen.

Forbud mot salg?

- Vi blir fraløpt av mindre seriøse aktører. Det bør ikke være tillatt å selge VVS-produkter uten fagkompetanse. Alt av produkter er underlagt strenge krav, men hvem som helst kan selge og kjøpe disse produktene. Det er en situasjon vi ikke kan sitte stille å se på, fortsatte han. 

- Vi har et stort ansvar når vi skal levere rent vann til det norske folk, samtidig med at vi oppfyller strenge miljø og sikkerhetskrav. Vi må bli bedre sammen for å vinne terreng via bærekraft, mente Rørkjøp-direktøren.

Bildet: Administrerende direktør i Rørkjøp, Frank Olsen, mente det ikke bør ikke være tillatt å selge VVS-produkter uten fagkompetanse. Foto: Odd Borgestrand

De beste produktene må vinne

Olsen mente vannlekkasjer i stor grad skyldes dårlig håndverk eller bruk av dårlige produkter. 

- Vi trenger de beste varene tilgjengelig over hele landet hver eneste dag. Vi kan legge til rette for at de beste produktene vinner, og dermed velge bort det vi mener ikke holder mål. Ved å velge seriøse leverandører velger det norske folk også de bærekraftige løsningene. Dette må vi formidle i «kjøpsøyeblikket». Bærekraft er det beste valget for alle, understreket Olsen.

- Rørkjøp har tatt tydeligere valg som skal prioritere kvalitet framfor lavere kvalitet. Vårt mål er at vi skal være best, og derfor har vi engasjert oss i gode prosjekter med alle tre grossister når det gjelder logistikk. Det positive i bransjen er at flere snakker sammen enn før. Det betyr at bransjen er på vei til et bedre sted, og det skal VVP ha  en del av æren for, mente Olsen.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår