- Heltene som sikrer at du og jeg kan surfe på nett

 
- Heltene som sikrer at du og jeg kan surfe på nettBildet: Å jobbe med elektrisitet krever stort fokus på sikkerhet. Kenneth kontrollerer utstyret på et datasenter, ikledd fullt verneutstyr. - Vi har mange sikkerhetsprosedyrer som må følges, forteller han. (Foto: Schneider Electric / Eivind Taksrud)
UTDANNING: Alt vi gjør på vår egen mobil eller PC foregår egentlig i store datasentre, mer berømt som «skyen». Uten datasentrene hadde vi ikke hatt sosiale medier, netthandel eller mulighet til å strømme favorittfilmen.

Servicetekniker Kenneth Ellingsen (36) fra Schneider Electric er en av de som jobber i kulissene, for å sikre at alt dette fungerer.

– Det er fantastisk å få oppleve så mye av Norge gjennom jobben, sier Kenneth Ellingsen, servicetekniker i Schneider Electric. Han har vært i selskapet siden 2015 og er en del av et serviceteam som reiser land og strand rundt, for å sørge for at kritiske anlegg alltid er i drift. Datasentrene er jo selve ryggraden i vårt daglige liv. Uten dem er det veldig mye som ikke ville fungert, inkludert helt samfunnskritiske funksjoner, sier Kenneth.

Selv er han er ekspert på avbruddsfri strømforsyning, eller UPS (Uninterruptible Power Supply). Hvis det oppstår strømbrudd eller strømsvingninger kan UPS-en trå til og forsyne datasenteret med strøm, umiddelbart og uten avbrudd.

Actionfylte jobbreiser med helikopter og snøskuter

– Det er ganske rått å få betalt for å sitte i et helikopter eller suse av gårde med snøskuter på vei til jobb. Destinasjonene vi reiser til kan ligge langt ute på vidda, eller på en fjelltopp. Ofte blir vi møtt av reinsdyr og andre dyrearter. Jeg har ikke sett isbjørn enda, men ved siste tur til Svalbard ruslet bamsefar rundt i landsbyen, uken etter at jeg var der. Vi får håpe at han ikke er like treg neste gang, smiler Kenneth.

 På tross av spennende og actionfylte opplevelser, mener han at det aller beste ved arbeidsplassen er gode kollegaer:

– Det er hovedgrunnen til at jeg har vært her i over åtte år nå. Vi har et utrolig godt samhold. For jobben som servicetekniker på kritiske anlegg, kan være utfordrende. Hver tiende uke har vi døgnvakt. Du må være forberedt på å håndtere akutte situasjoner og raskt løse problemer som kan oppstå, når som helst og uavhengig av tid på døgnet. Da er det fint å vite at man alltid kan ringe en kollega, uansett om klokken er tre på natta. Det gir stor trygghet, sier Kenneth.

Får være med å bestemme jobbreiser

Sammen med planleggingsteamet i Schneider får serviceteknikerne være med og bestemme hvilke reiser de skal på, med hensyn til privatliv og familie: – Normalt jobber vi i samme region som vi bor i. Når vi reiser til andre deler av landet, blir det gjerne lengre jobbdager, men vi har mulighet til å tilpasse den totale arbeidsmengden ved å avspasere i etterkant. For meg passer denne fleksibiliteten godt.

Får teknisk kursing i Grenoble 

Kenneth understreker at også jobben i seg selv er spennende. Det er en del tekniske utfordringer som må løses og teknikerne får stadig nye produkter som de må sette seg inn i. Disse kursene foregår i Grenoble i Frankrike, hvor Schneider Electric har sitt opplæringssenter:

– Her møter du folk fra hele verden. Det er givende å kunne diskutere det fagtekniske med en sammensatt gruppe av ulike nasjonaliteter.

Sikkerhet står øverst på agendaen

Det er ikke uten risiko å jobbe med elektrisitet, derfor er det mange og viktige prosedyrer som til enhver tid må følges:

– Sikkerhet er en veldig viktig del av det arbeidet vi gjør. Riktig verneutstyr hører med til dette. Det er alltid på med hjelm, hørselsvern, sikkerhetshansker, med mer. En annen viktig del av sikkerheten er å være oppmerksom på omgivelsene og potensielle farer som løse kabler, glatte gulv eller trange arbeidsområder. Det er viktig å holde arbeidsområdet ryddig og organisert for å redusere risikoen for uhell. Skulle det oppstå situasjoner hvor vi føler oss utrygge, har vi full anledning til å avbryte operasjonen, helt uavhengig av hva kunden måtte mene. Sikkerhet skal alltid stå øverst på agendaen for en servicetekniker, understreker Kenneth.

SLIK BLIR DU SERVICETEKNIKER

1. Utdanning: Fullfør videregående skoleutdanning, der du fokuserer på
relevante fag som matematikk, fysikk og elektronikk. Dette vil gi deg en
god grunnleggende forståelse av tekniske prinsipper.

2. Ytterligere utdanning: Vurder å fullføre en teknisk utdanning,
for eksempel et fagbrev eller en teknisk fagskole. Dette kan gi deg
spesialisert kunnskap og ferdigheter innenfor et bestemt område som
er relevant for serviceteknikerens rolle, for eksempel elektroteknikk,
mekanikk eller datateknologi.

3. Praksis og erfaring: Det er viktig å få praktisk erfaring med
reparasjon og vedlikehold av utstyr. Du kan søke etter lærlingplass hos bedrifter som tilbyr servicetjenester. Dette vil gi deg muligheten til å lære av erfarne teknikere og få praktisk erfaring.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår