Introduserer automatisk el-modus

 
Introduserer automatisk el-modusBildet: Nye Ford Transit Custom ladbar hybrid
Nå kommer nye Ford Transit Custom ladbar hybrid med såkalt geofencing-teknologi som automatisk bytter om til utslippsfri elektrisk fremdrift når varebilen for eksempel kjører inn i storbyer med lavutslippssoner.

– Med den nye geofencing-teknologien kan nye Transit ladbar hybrid virkelig få utnyttet drivlinjene i bilen optimalt. Du bruker bensinmotoren som rekkeviddeforlenger når du trenger det, og går automatisk på ren elektrisitet når lokale utslippskrav tilsier det. Dette er en svært praktisk og miljøvennlig løsning, både for dem som er avhengig av varebiler med en viss rekkevidde og myndigheter som ønsker å bekjempe det økende problemet med forurensing i europeiske storbyer, sier Per Gunnar Berg, adm.dir. Ford Motor Norge, i en pressemelding.

Virtuell grense

En rekke europeiske storbyer har allerede innført lavutslippssoner. Disse bidrar til å forbedre luftkvaliteten ved å forhindre at de mest forurensende bilene kjører der. Geofencing*  er en virtuell grense definert av GPS-teknologi. Når den nye ladbare hybridvarebilen passerer en slik grense vil den automatisk bytte til elektrisk drift. Kjørelengden og tiden den tilbringer i lavutslippssonen blir lagret som kryptert data og kan deles med lokale myndigheter for å vise at bilen ble kjørt på ren elektrisitet. Når den kjører ut av lavutslippssonen vil Fords prisvinnende 1-liters EcoBoost-bensinmotor igjen kunne brukes som rekkeviddeforlenger.

Teknologien kan også brukes slik at de som bruker eller eier kjøretøyene kan sette opp egne «grønne soner», for eksempel rundt skoler eller lekeplasser for å redusere det lokale utslippet her.

75 % av kjørelengden gjennomført på ren elektrisitet

Et stort testprosjekt med 20 Transit Custom ladbar hybrid - som ble gjennomført i London viste at hele 75 % av kjørelengden skjedde på ren elektrisitet. Nye Transit Custom ladbar hybrid er den første ladbare hybriden i 1-tonns varebilsegmentet. Bilen drives helelektrisk av en 92,9 kW elektrisk motor og en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke. Fords prisvinnende 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger. Den lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde. Ford Transit Custom ladbar hybrid har en rekkevidde på opptil 43 km (WLTP)**.

Batteriet fullades på under 4,5 timer med en vanlig hjemmelader og på under 3 timer ved bruk av en offentlig ladestasjon***.

Fire kjøremoduser

Nye Transit Custom ladbar hybrid har fire kjøremoduser som bestemmer hvordan bensinmotoren skal fungere som rekkeviddeforlenger. Med «EV Auto» blir det automatisk regnet ut når batteriet har behov for lading, med «EV Lading» lader bensinmotoren batteriet maksimalt opp. Velger du «EV Nå» kjører bilen helelektrisk. «EV Senere» blir brukt for å ta vare på batteriets ladenivå for å ha strøm til å kjøre elektrisk senere på turen.

Mange smarte oppbevaringsløsninger

Nye Ford Transit Custom har blitt en enda flottere bil som er mer komfortabel, praktisk og stappfull av smarte funksjoner og teknologier enn den forrige generasjonen. Med sine mange smarte oppbevaringsløsninger, som for eksempel en luke foran i lasterommet slik at du får inn ekstra lange gjenstander og plass til A4-mapper og annet kontorutstyr i kupeen, er den en perfekt arbeidsbil.

Nye Transit Custom ladbar hybrid kan enkelt håndtere standardplater på 240 x 120 cm flatt på gulvet i lasterommet eller tre europaller. Totalt sett har varebilen et romslig lastevolum på seks kubikkmeter utstyrt med skillevegg.

Ny 8-seters Tourneo Custom ladbar hybrid

Den nye, fleksible og luksuriøse 8-seteren, Tourneo Custom ladbar hybrid, introduseres samtidig med den samme drivlinjen. Den er også først ute i sin klasse som ladbar hybrid. Den anvendelige og romslige bilen egner seg like bra for storfamilien som for næringsdrivende som jobber med persontransport, og deler drivlinje med Transit Custom ladbar hybrid.

*Geofencing introduseres fra høsten 2020, og vil også bli tilgjengelig for kjøretøy som er produsert før dette. Funksjonen forutsetter at det er nok strøm på batteriet.

**Transit Custom ladbar hybrid har CO2-utslipp på 60 g/km og forbruk fra 0,27 l/mil NEDC (70 g/km og forbruk fra 0,31 l/mil med WLTP) Tourneo Custom ladbar hybrid - CO2-utslipp på 81 g/km, 0,36 l/mil WLTP.

***Full-lading fra en standard 240 volt 10A på 4 timer og 20 minutter. 2 timer og 45 minutter med en type-2 16A AC-lader

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår