Showrom til inspirasjon og god butikk

 
Showrom til inspirasjon og god butikkBildet: Fra venstre: Daglig leder Tommy Ringnes, selger Lars Korsbakken, markedskoordinator Stian Tønnesen og showrom-ansvarlig Miriam Handeland. Foto: Bjørn Laberg
- Å kunne gi både forbruker og fagforhandler større innblikk i trender og produktutvalg, ved å benytte vårt showrom som «inspirasjonsarena», har vært en ubetinget suksess for oss.

Av Bjørn Laberg

Det sier daglig leder i Korsbakken Bad AS, Tommy Ringnes, til VVS aktuelt.
Vi møter Ringnes på kontoret i Hasleveien 28, på Sinsen i Oslo, hvor bedriften de siste årene har langt mye ressurser i et stort og innholdsrikt showrom. 

- Her kan både samarbeidende fagforhandlere og forbrukere søke inspirasjon og veiledning til gode baderomsløsninger, sier Ringnes. 

Bildet: Showrom-ansvarlig Miriam Handeland (t.h.) gir veiledning og inspirasjon til en potensiell kunde. Foto: Bjørn Laberg

Takler rentenivået

- Vi opplever at denne tjenesten blir mer og mer etterspurt. Det å kunne få tips og individuell veiledning til å finne drømmebadet, både fra et forbruker- og proffståsted, er viktig for mange. Særlig når vi vet at «jungelen» av produkter ute i markedet bare har blitt tettere og mer uoversiktlig, sier selger Lars Korsbakken.

- Etter en periode hvor dyrtid og usikkerhet rundt stadig høyere rentenivå har satt bremseklossene på, opplever vi nå at forbrukerne igjen ønsker å investere i bad. Folk synes å takle rentenivået, og de fleste som finner veien til vårt showrom har allerede bestemt seg for å legge en del penger i baderomsprosjektet sitt.  De ønsker ikke å gå på akkord med kvalitet og design. De er kort sagt mye mer åpne for nye trender innen fargevalg og produktløsninger, mener Lars Korsbakken.

Inspirasjonsaksen

- Historisk er Korsbakken kjent som en kranleverandør. Det har vi gjennom de siste årene utvidet til å omfatte det komplette bad, med alt av baderomsprodukter, bortsett fra flis. Ambisjonen, og det vi hver dag strekker oss etter, er å skape gode opplevelser på badet. I drøyt ett år har vi hatt dette showrommet i drift, samtidig som vi har fornyet våre nettsider, og blant annet fått nytt CRM-system. Vår strategi er å jobbe via to akser. Den ene er «inspirasjonsaksen» mot forbruker, hvor kundereisen ofte starter i sofaen hjemme, på jakt etter inspirasjon på nett. Den andre er hvordan vi målrettet jobber for å konvertere denne type inspirasjon over til våre samarbeidende fagforhandler i VVS-bransjen. Vi selger som kjent ikke baderomsproduktene direkte til forbruker, men gjennom vårt nettverk av forhandlere over hele Norge, understreker Ringnes.

Bildet: Tommy Ringnes, daglig leder i Korsbakken Bad AS. Foto: Bjørn Laberg

Sosiale medier 

- Dette fordrer at vi er til stede der forbrukerne er. Vi jobber derfor bredt ut i ulike sosiale medier. Vi har blant annet en «fan-skare» på rundt 80 000 følgere på Instagram, og også TikTok har blitt en nyttig arena for å synliggjøre våre produktnyheter og baderomsløsninger, sier Stian Tønnessen, markedskoordinator hos Korsbakken Bad.
- Vi har også jobbet mye med å fornye og modernisere våre nettsider. Her føler vi at vi har lykkes godt med en løsning der forbrukerne får god veiledning og inspirasjon på nett, samtidig som fagforhandlerne gis enkel tilgang til viktig teknisk informasjon og dokumentasjon som EPDer, FDVer og Sintef-godkjenninger, sier Tønnesen.

Stabilt i ROT-sektoren

- Fallet i nyboligmarkedet har ikke hatt noen stor betydning for oss, siden det er innen ROT-sektoren vi har de største markedsandelene. Denne sektoren oppleves som svært stabil, noe som jo er naturlig i lavkonjunkturtider, sier Tommy Ringnes.
- 2023 har vært et utfordrende år for de fleste i VVS-bransjen, men nå mener vi å se det berømte «lyset i tunnelen». Vi er derfor forsiktige optimister, og har tro på at ting vil snu allerede i løpet av 2024. Vi tror 2025 og 2026 kommer til å bli riktig fine år for vår bransje, mener Ringnes.

- Så hvordan vil Korsbakken Bad karakterisere trendbildet på badet anno 2024?

- Vi ser en klar tendens til at det nå har blitt «lov» til å leke litt med farger igjen i hjemmet – også på baderommet. Børstet kobber og børstet messing er i tillegg trender vi har sett en stund, og som fremdeles selger bra, sier markedskonsulent Lene Kroken. 

Bildet: Børstet kobber er fremdeles populært, ifølge Korsbakken Bad. Her representert ved «Detroit» servant, samt den PVD behandlede Silhouet servantkran. Møbelsettet heter «Home». Foto: Korsbakken Bad

- De siste fem-seks årene har det vært mye gråe og mørke fargetoner på badet. Inntrykket nå er at jordfarger, grønntoner og duse, matte finisher, har blitt populært. Det samme gjelder naturelementer som steinservanter og møbler i eik, sier Kroken.

Hun trekker også frem «taktile» overflater som en gjennomgående ny trend fra flere produsenter. (taktil betyr følbar / noe som kan berøres; red anm.)

- Dette kommer gjerne til uttrykk som rillemønster og struktur i baderomsmøbler, fliser og andre produkter til bad. Også dusjvegger og servanter har fått tilsnitt av det taktile i år. Et annet av våre komplette baderomskonsept, «Home», som vi lanserte i år, har fått god respons. «Japand-stilen», som forener det beste fra japansk minimalisme med skandinavisk funksjonalitet, har også blitt en del av trendbildet vi opplever i 2024, avslutter Lene Kroken.

Bildet: Grønntoner og duse, matte finisher slår an i 2024. Her representert ved baderomspakken «Skogluft». Foto: Korsbakken Bad

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår