Skreddersydd glass – en ekstra dimensjon

 
Skreddersydd glass – en ekstra dimensjonGlassvegger med svarte sprosser passer fint inn på et bad og er blitt stadig mer etterspurt, forteller daglig leder Magnus Bråten (nærmest) og driftssjef Kim Sundén i Glassmester1 på Lørenskog. Foto: Odd Borgestrand
- Utnytt plassen på badet med dusjvegger og speil skreddersydd for akkurat ditt baderom, med svarte detaljer og runde former om du ønsker å følge baderomstrendene for 2020.

Av Odd Borgestrand

Det er anbefalingen av daglig leder Magnus Bråten og driftssjef Kim Sundén i Glassmester1 på Lørenskog.

- Baderomstrendene beveger seg gjerne litt saktere enn andre trender, men de siste årene har de svarte detaljene på baderommet vært en trend med sterkt oppsving også for oss. Stadig flere velger dusjvegger med svarte rammer, håndtak, hengsler og beslag. De svarte detaljene gir et sofistikert og stilrent uttrykk, og kombineres gjerne med runde speil og store speilvegger, foreller Magnus Bråten til VVS aktuelt.

Skreddersydde løsninger
Glassmester1 kjeden leverer og monterer hele spekteret av glass til bygning og interiør, og det er frøst og fremst skreddersydde løsninger som blir etterspurt og som kjeden mener de er gode på, også når det gjelder bad. Bråten er tydelig på at det som kommer fra kjeden er glass av god kvalitet, med minst 8 mm tykkelse. Så kan kundene velge om de vil ha vanlig glass, diamantglass eller timeless-glass. Timeless glass medfører betydelig mindre kalk på dusjveggene, og Bråten forventer en sterk økning på disse dusjveggene når stadig flere ser hvor tidsbesparende disse er, med tanke på renhold.

- Det er også stor interesse for ulike typer sprosser. Det er mulig å få ulike typer smijernsløsninger, men det er forholdsvis få som går for en så kostbar løsning, sier Bråten med et smil. Egentlig er det bare fantasien som setter grenser for bruk av glass i interiørsammenheng, mener han og driftssjef Sundén.

- Innenfor baderomsegmentet er det først og fremst dusjløsninger og speil som er etterspurt. Vi har også levert en del frostede glassdører inn til bad i tillegg til ulike typer glasshyller. Når det gjelder speil er det noen som ønsker sotede glass, men de fleste går for klart glass, sier Bråten.

Personlig stil
- Alle er enige om at dusjen eller badekaret skal både være praktisk å bruke og pen å se på. Da mener vi at dusjveggene skal stå i stil med resten av innredningen. Stadig flere velger dusjvegger med svarte rammer, og de aller modigste tar stilen helt ut og velger dusjvegger med svarte sprosser med «smijerns-look» på badet. Med skreddersydde løsninger får våre kunder et moderne bad som både har tidsriktige, praktiske og plassbesparende løsninger. Dusjveggene spesialtilpasses for hvert enkelt bad med de detaljene våre kunder selv velger, slik at de får en praktisk dusjløsning i den stilen de ønsker. Innen beslag og profiler opplever vi stadig større etterspørsel av messing. Det siste året er det blitt en markant økning, sier Bråten.

Runde speil og store veggspeil
Stadig flere velger speil som henger direkte på veggen i stedet for speilskap på baderommet. Runde speil er en populær trend, noe som tilfører speilet en dekorativ funksjon. Store veggspeil gir både et eksklusivt og minimalistisk uttrykk, samtidig som det får baderommet til å virke større.

- Speil kan skreddersys i størrelse og form slik at det passer optimalt med romløsningen, møblene på badet og til den enkelte kundes ønsker og behov. Dersom de vil ha lys bak speilet eller i speilet tar vi hensyn til dette når vi utformer speilglassene, men her må i så fall en elektriker inn i bildet. Vi holder oss til glassfaget, så kan elektrikeren ta seg av sitt fag, sier Bråten.

Trygg leveranse av glass
- Prismessig er det nok mange som tror at skreddersøm av glass er ekstremt dyrt, men vi mener vi konkurrerer godt på pris sammenlignet med hva de ulike rørleggerkjedene kan tilby. Fordelen er at vi leverer nøyaktig etter mål og vi sikrer også en trygg leveranse og montering. For oss er det viktig at det er vi selv som foretar oppmålingen og dermed følger prosjektet fra bestilling til ferdig levert, understeker Kim Sundén.

- Vi kan også levere uten montasje, men de aller fleste kundene, enten det er privatkunder eller rørleggere, foretrekker å benytte oss som en ekstra sikkerhet, legger han til.

- De fleste rørleggerne har liten kompetanse på glass med spesialmål, og derfor er det best for alle parter at glassmesteren håndterer denne delen av en etablering eller oppgradering av et bad. Mange har forsøkt seg på håndtering av glass, og det skal så lite til før det forsvinner et skall nede i et hjørne. Så er hele prosjektet på det nærmeste ødelagt, mener han.

Tidlig inn i planleggingen
De fleste oppdragene dreier seg om rehabiliteringsprosjekter, og siden glassmesteren er den siste håndverkeren som kommer inn med sine leveranser, understreker Bråten at det er viktig å koble glassmesteren inn i planleggingen av prosjektet på et så tidlig tidspunkt som mulig.

- Vi mener vi kan tilføre baderommet noe ekstra og unikt, og da er det viktig at vi blir med i prosjekteringsfasen. Dessverre kommer vi ofte for sent inn i et prosjekt, og vi ser at en god løsning kunne blitt enda bedre. Noen har badstue i tilknytning til badet, og da er det noen som ser at glass gir en lysere og bedre opplevelse. Glass i badstue er herdet glass som tåler varme, og her kan vi gi tips om løsninger og beslag som passer den enkeltes smak, legger han til.

Urban stil
Et eksempel er New York Stil. Her var kunden på jakt etter en skreddersydd dusjløsning med “New York Style” glassvegger med svarte rammer og sprosser. For å finne den optimale løsningen ble det gjennomført en befaring hos kunden. Resultatet ble en dusjløsning bestående av to glassvegger og en glassdør i tre forskjellige bredder, med svarte rammer rundt og med horisontale sprosser. Dette var en løsning kunden var godt fornøyd med, og som vi egentlig er ganske stolt av, innrømmer driftssjef Kim Sundèn.

Om Glassmester1:

  • Kjeden har sin opprinnelse i Lørenskog, der glassmester Finn Eriksen startet sin virksomhet i 1971. Hans sønn, Christer Eriksen, ble involvert i driften i 2002 og sørget for en eventyrlig vekst for familiebedriften.
  • Glassmester1 kjeden ble etablert i 2012, og består nå av totalt 12 avdelinger rundt om i landet. Avdelingene i Oslo og Akershus er primus motor for utvikling av kjeden, som har hovedkontor i Bærum. I slutten av mai åpner kjeden ny butikk på Alnabru i Oslo i tillegg Stor-Oslo butikkene på Haslum i Bærum og på Fjellhamar i Lørenskog.
  • Samtlige butikker i kjeden er selvstendige enheter, fra Kristiansand i sør til Harstad i nord.


Bildet til venstre: Urbant bad i New York stil er et av referansebadene som Glassmester1-kjeden trekker fram. Foto: Glassmester1

Bildet til høyre: Glassvegger med svarte sprosser passer fint inn på et bad og er blitt stadig mer etterspurt, forteller daglig leder Magnus Bråten (nærmest) og driftssjef Kim Sundén i Glassmester1 på Lørenskog. Foto: Odd Borgestrand

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår