Støtter opp om svenske batterifabrikker

 
Støtter opp om svenske batterifabrikker
SVERIGE: Den svenske regjeringen bevilger flere millioner for å legge til rette for batterifabrikkene rundt om i landet.

Business Sweden har fått et nytt koordineringsoppdrag for å tilrettelegge for de nye batterifabrikkene. Det opplyste statsminister Ulf Kristersson (M) på en pressekonferanse hos Volvo Cars i Gøteborg, ifølge fagnettstedet Byggvarlden.se 

– De har i oppgave å koordinere nødvendige tillatelsesprosesser. Vi gjør det for å øke hastigheten på batteriinstallasjonene, sier den svenske statsministeren.

- Ting tar tid

Som eksempler nevner han Volvo Cars og Northvolts satsing på Hisingen i Gøteborg, AB Volvos batterisatsning i Mariestad og Scanias satsing i Södertälje. Regjeringen legger til fem millioner kroner for oppdraget.

– Vi har sett at ting tar tid. Det er mange og komplekse deler av dette. Da må noen ta koordineringsansvar, sier finansminister Elisabeth Svantesson (M).

Volvo Cars og Northvolt skal bygge en ny batterifabrikk i Gøteborg, som forventes å være i drift i 2025. Fabrikken vil skape opptil 3000 nye arbeidsplasser og utfylle det planlagte FoU-senteret som de to selskapene annonserte i fjor som en del av en investering av ca 30 milliarder SEK.

Celleproduksjonskapasitet på opptil 50 GWh

Byggingen av fabrikken starter i 2023 og vil produsere neste generasjon avanserte battericeller, spesielt utviklet for bruk i neste generasjon helelektriske Volvo- og Polestar-biler. Fabrikken vil ha en potensiell årlig celleproduksjonskapasitet på opptil 50 gigawattimer (GWh), som tilsvarer batterier til nærmere en halv million biler i året.

I Mariestat er det Volvo AB med fokus på lastebiler som investerer i egen battericellefabrikk i Sverige. Produksjonen forventes å starte innen 2028 og fabrikken forventes å være i full drift innen 2030. Batteriene skal brukes i elektriske lastebiler, busser, anleggsmaskiner og andre drivlinjer, ifølge gruppen.

I Södertälje bygger Scania en helt ny fabrikk for batterimontering. Anlegget blir på 18.000 kvadratmeter og vil være høyautomatisert fra varemottak via produksjon og videre til levering. I batterianlegget skal Scania sette sammen batterimoduler og batteripakker fra celler levert fra Northvolts batterifabrikk i Skellefteå. Høsten 2024 forventes alt å være klart.

KILDE: Byggvärlden 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår