Vellykket grønn omstilling i Hansgrohe Group

 
Vellykket grønn omstilling i Hansgrohe GroupBildet: Hansgrohe er blant de 100 selskapene i Tyskland som ifølge ekspertjuryen "har gitt spesielt effektive og vellykkede bidrag til omstilling og dermed blitt rollemodeller" innenfor sin bransje
For Hansgrohe Group bød 2023 på verdenspremiere, en rekke vann-, energi- og ressursbesparende produktinnovasjoner, ulike priser. Og en god følelse av å være på rett vei.

Senest vant Hansgrohe Group German Sustainability Award 2024, som bekreftet initiativet og fremgangen til innovasjonslederen. Hansgrohe er dermed blant de 100 selskapene i Tyskland som ifølge ekspertjuryen "har gitt spesielt effektive og vellykkede bidrag til omstilling og dermed blitt rollemodeller" innenfor sin bransje.

I oktober 2023 mottok Hansgrohe en Global Transition Award fra Handelsblatt, Capgemini, right og techem som en av pionerene innen avkarbonisering for sine "overbevisende strategier for å operere i tråd med Parisavtalens 1,5 °C-mål". I juni 2023 regnet WirtschaftsWoche Hansgrohe Group som en av ESG-pionerene blant tyske SMBer. Her ble selskapet rangert som 14. av 50 innen økologi, sosialt ansvar og rettferdig bedriftsledelse og ble dermed det høyest rangerte selskapet i den tyske sanitærbransjen.

Grønn energi i datterselskaper og produksjon

Allerede i 2022 var alle Hansgrohe Group-lokasjoner over hele verden klimanøytrale [1]. Fabrikken i Shanghai er den første som er helt gassfri, og både fabrikken i Offenburg og det østerrikske Hansgrohe datterselskapet er i full gang med å utvide sine solcelleanlegg.

Green Company-initiativer: flere og flere prosjekter på gang

2023 var det også fremgang og de første resultatene for de ti Green Company-initiativene under overskriften IN TOUCH WITH OUR PLANET: Under mottoet ”Green Mindset” ble 26 ansatte utdannet som "Green Experts" i samarbeid med ada Learning GmbH. På en fire måneder lang læringsreise fikk de først den teoretiske kunnskapen, som de etter hvert omsatte til praksis i en prosjektfase.

De ti Green Company initiativene til Hansgrohe Group

Illustrasjon: De ti Green Company initiativene til Hansgrohe Group

Under initiativet "Green Products" ble hansgrohe Planet Edition utviklet: et vannbesparende dusjhode som er laget av miljøvennlig plastgranulat i alle ikke-vannførende deler. Dette alternativet til primærplast basert på petroleum reduserer ressurs- og energiforbruket i produksjonen betraktelig. Hånddusjen er også helt kromfri. Takket være initiativet "Green Packaging" vil all ny produktemballasje også være plastfri innen utgangen av 2025 [2].

Green Transparency Services skaper salgssuksesser

Hansgrohe har også tatt et viktig steg i "Green Transparency Services": Ni miljøvaredeklarasjoner (EPDer) publisert i 2023 gir innsikt i forbruk og miljøpåvirkning av ca. 1500 AXOR- og hansgrohe-produkter. Disse dataene er nå av stor betydning for selskapets salg: Den franske Accor Group har valgt å utstyre sine IBIS ROUGE, IBIS STYLE og IBIS BUDGET-hoteller med 50 000 vannbesparende hansgrohe Crometta Vario EcoSmart+ hånddusjer - til fordel for deres samlede CO2-utslipp.

Visjonært baderomskonsept viser vei

Våren 2023 inneholdt også premieren på "Hansgrohe's Green Vision Beyond Water: Rethinking Bathroom Culture", som høstet anerkjennelse over hele verden. Det visjonære konseptet for fremtidens bærekraftige bad imponerte gjestene på messen ISH samt representanter fra en rekke land på FNs vannkonferanse i New York og på bærekraftsscenen på GREENTECH FESTIVAL i Berlin. Denne grønne visjonen ble også tildelt en German Innovation Award 2023 fra German Design Council.

Hansgrohe's Green Vision Beyond Water: Rethinking Bathroom Culture

Bildet: Hansgrohe's Green Vision Beyond Water: Rethinking Bathroom Culture

- Jeg er veldig begeistret for hvordan IN TOUCH WITH OUR PLANET-ånden har spredt seg blant våre ansatte og hvor mye som har skjedd overalt i selskapet det siste året," sier Hans Jürgen Kalmbach, administrerende direktør i Hansgrohe Group. "Vi har også startet tyske og internasjonale bærekraftsnettverk, både innen industrien og på tvers av bransjer, og dette er også utrolig inspirerende."

- I 2023 har vi utviklet oss til det beste for jorden, miljøet og menneskene, og vi vil fortsette med det i 2024, sier Steffen Erath, Head of Innovation & Sustainability.

Planene omfatter blant annet gjenbrukbar produktemballasje og videreutvikling av tiltak mot en sirkulær økonomi, som en gjenvinningsmaskin for galvanisert plast ved fabrikken i Offenburg.

Les alt om Hansgrohe Groups initiativ for bærekraft i den nåværende bærekraftsrapporten.

[1]Klimanøytralitet refererer til utslipp av klimagasser i Scope 1 og 2 (direkte utslipp og indirekte utslipp på lokalitetene) i henhold til klimagassprotokollen. Hansgrohe Group reduserer aktivt disse utslippene der det er mulig. De resterende utslippene kompenseres gjennom anerkjente, sertifiserte miljøvernprosjekter.

[2]Innen utgangen av 2025 vil all Hansgrohe-produktemballasje som sendes til handelen være fri for plastdeler, slik at den kan gjenvinnes som papp. På grunn av allerede opparbeidede lagre vil det imidlertid fortsatt være emballasje som inneholder plast i omløp etter dette tidspunktet.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår