- Vi må bort fra kjappe løsninger

 
- Vi må bort fra kjappe løsningerBildet: Daglig leder i Fagrådet for våtrom, Cato Karlsen er bekymret over at naive forbrukere takker ja til useriøse tilbud som ofte medfører store vannskader. Foto: Odd Borgestrand
NORDISK VANNSKADESEMINAR: - Fagmannen må tilbake på byggeplassen. Fokuset må endres slik at bygg kan holde i mange år. Vi må bort fra kjappe løsninger som gir god avkastning på kort sikt.

Av Odd Borgestrand
Reykjavik

Det var et av hovedbudskapene til daglig leder i Fagrådet for våtrom, Cato Karlsen, under det nordiske vannskadeseminaret som nå pågår i Reykjavik, Island.

- Flertallet av de store, seriøse entreprenørselskapene har et seriøst forhold til kompetanse i sine prosjekter, men de store utfordringene vi møter i vårt arbeid i fagrådet er knyttet til mange av de såkalte utbyggerselskapene som henter inn nærmest utelukkende arbeidskraft uten nødvendig kompetanse. Ved mange byggeplasser finner vi utenlandske bakere like ofte som vi møter murere, påstod Karlsen i sitt foredrag.
- Dette har jeg virkelig belegg for, sier han til VVS aktuelt

- Vi er mye ute på bygg, og der har jeg møtt mange som aldri har tatt en håndverksutdanning, men som likevel er en del av et arbeidslag innen ulike byggfag. Jeg ønsker ikke å stigmatisere arbeidssøkende fra ulike land, Det finnes dyktige håndverkere med formell utdannelse fra eget land, men dessverre er de i mindretall på norske byggeplasser, slik jeg opplever det, sier Karlsen videre.

Naive forbrukere
Under vannskadeseminaret i Reykjavik hevdet han også at Norge er fullt av naive forbrukere. Dette utsagnet vil også Karlsen stå inne for.
- Det er så enkelt at den enkelte forbruker naturlig nok har et sterkt fokus på egen lommebok. Ingen ønsker å betale mer enn nødvendig. I mange tilfeller blir dette en kostbar lærepenge. Mange blir blendet av «gode tilbud» der en person utfører alle tjenester, eksempelvis knyttet til et bad, sier han. 

Karlsen trakk fram et konkret eksempel der fem tilbydere ga inn pris på et komplett bad. Fire av tilbyderne lå på drøyt 200.000 kroner, mens den femte kunne tilby samme løsning for halvparten av prisen.
- Det er i slike situasjoner en klokke bør ringe. Dessverre var kundens fokus så nært egen lommebok at han valgte den useriøse håndverkeren, og det gikk fryktelig galt, forteller Karlsen.

Toppen av et isfjell
Fagrådet får hvert år 6000 skriftlige henvendelser, og de fleste sakene har negativt fortegn. 
- Trolig er disse henvendelse bare toppen av et isfjell. Likevel er det et faktum at majoriteten av prosjekter i bransjen går «etter boka». Vår jobb er å få ned feil enten det handler om nybygg eller renovering, og da er det viktig at vi tør å ta fram det vi mener er den store utfordringen, - nemlig kvalitet i alle ledd, - fra prosjekterende til utførende. Håndverkere har slitt med tillit i flere år, og bransjen har fått et negativt rykte, selv om majoriteten er dyktige håndverkere som gjør en redelig jobb, understreker han.

Er ikke politi
Karlsen er nøye med å understreke at Fagrådet for våtrom, som samarbeider tett med Sintef Community, ikke er politi. - Vår oppgave er å bistå bransjen til å gjøre jobben rett med èn gang. Når vannskadene på bygg i Norge beløper seg til nærmere 5 milliarder kroner i året, innser vi at også Fagrådet for våtrom har mye å ta tak i. Vi mener jo at de som følger våre råd også vil unngå vannrelaterte skader.  Gjengangeren hos oss er faktisk noe så banalt som manglende fall i våtrom. Det er ikke unikt for norske forhold. Jeg opplevde det på konferansehotellet da dagen begynte med en god dusj. Dessverre tok vannet en stor omvei før det fant veien til sluket, forteller Karlsen med et skjevt smil.

- Et annet moment er konstruksjonsforståelse. Hvis flere i bransjen tok seg tid til å sette seg inn i, og bruke veiledninger som er utarbeidet av våre fremste fagfolk, ja da ville feilmarginene bli kraftig redusert. Da må fokuset flyttes fra minimumskrav til funksjonelle løsninger som holder i mange år. Mitt råd til både bransjefolk og forbrukere at de i større grad må søke kompetanse og se på sin bolig eller næringsbygg som en viktig investering. Det er gledelig at stadig flere bedrifter i bransjen jobber svært seriøst for å bli stadig bedre. Derfor er det håp for norsk byggeri, konkluderer Karlsen.
 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår