- Vi setter nye standarder

 
- Vi setter nye standarderCima black oak er for de som setter pris på lekre materialer og klassisk dansk møbeldesign. Foto: Kvik
- Selv om vi har innbydende nettsider vil folk likevel gjerne komme i butikken for å se og kjenne på våre baderomsmøbler. De setter også stor pris på å få kyndig veiledning før de tar sine valg.

Av Odd Borgestrand

Det sier innehaver av Kvik i Moss, Arne Holthe.  Den danske Kvik-kjeden har opplevd vekst i det norske markedet hvert år siden de etablerte seg her for over 20 år siden. De jakter nå på flere partnere som kan tenke seg å drive en Kvik-butikk her i landet.

Kult og stilrent
Til tross for spesielle tider har tilstrømmingen av kunder til Kvik-butikken i Moss vært overraskende stor de siste månedene. Holthe tror stadig flere blir oppmerksom på at Kvik med sitt danske design er et «kult og stilrent» valg, enten det handler om kjøkken, garderobe eller bad. 

- De fleste ser på designkjøkken som forholdsvis kostbart. Man finner mange av disse utstilt på Skøyen eller i Bygdøy Allé i Oslo.  Vi mener vi er på samme nivå med mange av våre baderomsløsninger, men til en helt annen pris. Det kan med andre ord lønne seg å ta turen til Moss, sier Holthe med et dårlig skjult smil.

Stolt over dansk design
- Hos oss har vi som tradisjon å utfordre tradisjoner. Vi setter nye standarder for hva som er standard, og vi vet at det å stille spørsmål alltid er svaret. Vi tror på at vår åpenhet og ærlighet er det som får stadig flere til å besøke våre showrom og bli kjent med våre produkter. Det er ingen ulempe at vi er stolte over vårt danske design, som gjør oss både lokale og globale, sier Holthe.

Han mener det er viktig at funksjon og estetikk smelter sammen. Danskene er stolte av sine designere. Mens nordmenn snakker om polfarerne Nansen og Amundsen snakker danskene om sine designere/arkitekter, fordi design ligger i den danske folkesjela, og slår godt an i store deler av verden.  

Arne Holthe er selv grafisk designer av yrke. Denne bakgrunnen gir ham en fordel ved at han har et spesielt øye for form og farge. På den måten skaper han en trygghet hos sine kunder når han formidler sin kompetanse på dette feltet.

Mørkere farger er in
Fargevalg står sentralt hos de aller fleste forbrukerne. Hvitt vil alltid være en del av sortimentet, men nå er det stadig flere som velger mørkere farger. Fronter i sort og mørk grå er gjengangere og utgjør nå en betydelig del av omsetningen. Også stilrene eikefronter i flere farger er også en viktig del av Kvik sin kolleksjon.

Kvik har alltid vært store på sort, og nå er det fronter i sort trestruktur eller den nye touch-folien som er framstilt slik at fingermerker ikke er synlig. Denne løsningen kommer opprinnelig fra benkeplater, men er nå overført til fronter både for garderobe, kjøkken og bad. -Denne løsningen er det mange som setter stor pris på, sier Holthe.

Veiledning og pris
- De aller fleste kundene som kommer inn i Kvik-butikken i Moss er åpne for faglig veiledning. Mange har hentet inspirasjon fra ulike nettsider og har gjort seg opp en mening om hva de vil ha. Noen er eksempelvis fast bestemt på lyse løsninger, men kan likevel ende opp med å kjøpe mørke møbler når man rusler rundt i utstillingen. Vi registrerer at det er lettere å selge baderomsmøbler dersom vi viser fram et komplett bad.

Flere har også bestemt seg for hvor mye penger de vil bruke på oppussing av et bad. Alle er prisbevisste og det er selvsagt ingen som ønsker å betale mer enn de må. På dette området mener jeg Kvik har en stor fordel. Hele konseptet vårt er jo nettopp at vi har fokus på design og pris, uten å gå på akkord med kvaliteten. Kvik ferdigproduserer alle sine fronter i Italia og får dermed ned enhetskostnaden på frontene. En del av innsparingen er også at det er en viss begrensning i fargevalg, men sortimentet vårt er likevel ganske betydelig og meget tidløst, sier Holthe videre.

Trender over tid
- Baderomstrendene skifter heldigvis ikke like fort som klesmotene, sier Holthe med et smil. Han mener det er økonomisk besparende at selskapet leverer sine møbler flatpakket. Det reduserer transportkostnadene betydelig, meget miljøvennlig, og gjør oss konkurransedyktig på pris, sier han i det en fullastet trailer fra Danmark ruller inn foran butikken. 

De er mange som ønsker Kvik sine fagfolk til å montere kjøkken, bad eller garderobe, men med gode veiledninger er det for mange ikke noe problem å gjøre dette selv. Da har kunden mulighet til å spare ytterligere noen penger, mener Holthe.

Populære møbler
Blant de populære møbelseriene trekker Holthe fram merkene PRATO, MANO og CIMA.

Prato servantskap er laget i en minimalistisk stil med rolige, rene linjer og med skandinaviske råvarer.
Den supermatte overflaten avviser fettete fingeravtrykk og gjør rengjøringen lettere, og har også en integrert vask. Prato servantskap er utformet med den nyeste teknologien som forenkler rengjøringen.

- Det er tydelig at vi nå bruker mørkere innredning og tør å være mer personlige i valget av både kjøkken og bad, selv om innredningen her tradisjonelt skal holde i mange år. Her ligger PRATO helt riktig i tiden. Det merker vi i fullt monn på salget, ett halvt år etter lanseringen. Med sin matt-sort, hvite og grå overflate som er motstandsdyktig mot både fingeravtrykk og flekker, er dette blitt en bestselger. Serien leveres med sorte kanter som omkranser designuttrykket.

CIMA black oak er for de som setter pris på lekre materialer og klassisk dansk møbeldesign. Dette mener Holthe er et vakkert og rengjøringsvennlig baderomsmøbel, hvor det virkelig er fokus på detaljene. Kombinasjonen av den hvite håndvasken i safirporselen og de svarte listene skaper eksklusive kontraster og en følelse av ekte luksus, mener han.


Prato servantskap er laget i en minimalistisk stil med rolige, rene linjer og med skandinaviske råvarer, forteller innehaver av Kvik i Moss, Arne Holthe. Foto: Odd Borgestrand


Kvik ferdigproduserer alle sine fronter i Italia og får dermed ned enhetskostnaden på frontene. En del av innsparingen er også at det er en viss begrensning i fargevalg, men sortimentet er likevel ganske betydelig og forholdsvis tidløst. Foto: Odd Borgestrand

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår