Tok spranget fra teater til vann

 
Tok spranget fra teater til vannHun hadde et behov for å bli kjent med samfunnet utenfor «kulturbobla», og da ble det vann og avløp i Tromsø kommune for 36-åringen Heidi Beate Lekang. Foto: Odd Borgestrand
Tromsø vann og avløp gikk ikke over bekken etter vann, men lot seg overbevise om at markeds- og informasjonssjefen ved Hålogaland Teater var rett kvinne for nyopprettet stilling som kommunikasjonsrådgiver.

Av Odd Borgestrand

Ledere i vann- og avløpsetaten i Tromsø innså at de hadde et forbedringspotensial når det gjaldt kommunikasjon og derfor ble Heidi Beate Lekang, (36) ansatt som etatens første kommunikasjonsrådgiver. Hennes kulturelle bakgrunn var en av flere faktorer som gjorde henne interessant, til tross for at hun var totalt uten faglig kompetanse innenfor vann- og avløpssektoren.

- Jeg sto aldri på scenen på Hålogaland Teater, så noen skuespiller er jeg ikke. Jeg kunne ingenting om vann og avløp da jeg søkte stillingen, men etter 10 år ved teateret, hadde jeg lyst å jobbe med kommunikasjon innenfor et nytt område.
- Jeg mener jeg har et godt grep om kommunikasjon, og har også en master i «Arts administration and cultural policy» London, og min CV er svært kulturorientert. Jeg hadde et behov for å bli kjent med samfunnet utenfor «kulturbobla». I jobbintervjuet var jeg ærlig og sa at jeg ikke kunne noe som helst om vann og avløp, og dersom jeg ble satt til å formidle etatens budskap om vann og avløp så skulle alle mottakere også forstå hva jeg ønsket å fortelle dem, sier Heidi Beate.

Vi møter tobarnsmoren Heidi på Norsk Vanns fagtreff på Gardermoen, der hun sitter sammen med lederen for kundeserviceavdelingen i Tromsø Vann og Avløp, Arne Christian Vangdal. Kommunikasjon var et av hovedtemaene på fagtreffet, og Heidi fulgte årvåkent med på hvert eneste foredrag gjennom de to dagene på Gardermoen.

- Med Heidi på laget får vi nå en bedre kommunikasjon med folket og næringslivet i byen. Det vil slå positivt ut for kommunen, innbyggerne og næringslivet. Heidi sin kompetanse er i tråd med målet vårt om å fornye oss, være mere i forkant og bli mer synliggjort blant folket, sier han til VVS aktuelt.
- Jeg tror at min kulturelle bakgrunn gjorde meg ekstra interessant for denne jobben. Selv var jeg mest nysgjerrig på hva som foregikk innenfor kommunesektoren generelt. Vanlige innbyggere i byen vet egentlig ikke så mye om hvordan ting fungerer, og spesielt ikke innenfor vann og avløp, der det meste er gjemt under jorda.

- Jeg tror mange kommuner kan bli langt bedre på å formidle sine budskap ut til innbyggerne. Vann og avløp er i en privilegert situasjon som kan bruke noen kroner av sine gebyrer til å ansette en kommunikasjonsmedarbeider. Kommunen har en informasjonsplikt og det er viktig at folk får god informasjon om hva pengene går til. Derfor var opprettelsen av denne stillingen etter min mening en klok investering, sier Heidi.
Ofte ligger kommunikasjonsoppgaven knyttet til prosjekter som berører kommunens innbyggere. Prosjektlederen har i de fleste tilfeller også ansvaret for kommunikasjonsjobben i tillegg til alle andre oppgaver vedkommende skal håndtere. Da blir ekstern kommunikasjon ofte nedprioritert, og innbyggerne føler at de ikke blir oppdatert på hva som skjer. Dette har også vært tilfelle i Tromsø de siste årene.

- Det første jeg gjorde var å ta for meg hjemmesida til seksjonen for vann og avløp i Tromsø kommune. Ved å gå systematisk til verks i denne gjennomgangen lærte jeg mye, sier hun.
Nå jobber hun med et forslag til funksjonsbeskrivelse basert på stillingsannonsen og kommunikasjonsplanen, som er vedtatt i ledergruppa. Den må hun trolig selv utforme etter hvert, men hun har i det minste et ansettelsesbevis.

Leder for kundeserviceavdelingen i Vann og avløp, Arne Christian Vangdal ,er tydelig på at seksjonen skal være kunderettet.
- Vann og Avløp er sett på som en traust og teknisk organisasjon, og det inntrykket skal mykes opp. Vi har lenge hatt et behov for bedret og mer systematisk kommunikasjon både internt og eksternt. Nå tror jeg vi med Heidi på plass skal øke servicenivået på våre tjenester, sier Vangdal.

- Jeg er egentlig godt fornøyd med det jeg har fått på plass i det snaue året jeg har vært i stillingen. Nå har vi utarbeidet en fersk kommunikasjonsplan, vi har definert satsingsområder og hovedgrep under disse områdene.
Her har jeg støttet meg på strategiplanen som Norsk Vann har utarbeidet. De har en god mal også for kommunikasjon. Våre satsingsområder er dermed blitt bedre internkommunikasjon, dialog med politikere og administrasjon i kommunen, formidling overfor barn og unge, innbyggerdialogen og et bedre og tettere samarbeid med lokale medier.

Heidi Beate jobber ikke solo, selv om hun er alene i sin rolle i vann- og avløpsseksjonen. Kommunen har egen kommunikasjonsavdeling, der hun deltar i jevnlige møter for en samordnet kommunikasjon både internt og eksternt.
Hun er opptatt av å oppsøke informasjon for å øke egen kompetanse innen vann og avløp, og har allerede gjennomført studieturer til Oslo VAV, Drammen kommune og Norsk Vann på Hamar, der hun ble godt mottatt alle steder.

Hun innrømmer at kultur fortsatt har stor plass i hennes liv, og hun føler seg privilegert som bor i Tromsø, med et bredt kulturtilbud. Noe av kulturinteressen har hun nå muligheten for å spre også inn i vann- og avløpsmiljøet.
- Jeg trives godt fordi jeg er kommet inn i et aktivt og positivt arbeidsmiljø. Dessuten har jeg fått tillitt til å utføre jobben slik jeg ønsker. Jeg vil at vi skal bli gode på kommunikasjon og informasjon. Vi skal være troverdig og vi skal være lett tilgjengelig, avslutter hun.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår