Nøkkelen til suksess…
Publisert: 2 Sep 2005
Uten inntekter stopper som kjent det meste av seg selv. Vi har fått VVS-ingeniør Ketil Kufås Aali, som har diplomoppgave innen markedskommunikasjon til å skrive denne case-artikkelen, som har stor nytte- og overføringsverdi for store deler av bransjen. Han har med sin unike kompetanse, blant annet åtte års erfaring innen bygg- og anleggsbransjen (ventilasjon og kulde) også jobbet med markedsføring siden 2001. Spesialiseringsområder: Ventilasjon, instrumentering, CRM, dialogmarkedsføring.
- Redaktør Jan Kalvik
”…hvor lønnsomme er eksisterende målgrupper? Hvilke målgrupper er mer lønnsomme? Hvilke salgsargumenter kan vi bruke og hvordan velger kjøper leverandør...”
”…resultatet av planlegging og systematikk er mer stabil/økt omsetning og driftsresultat…”
”…markedsføring kan gjøres unødvendig komplisert og med alt for store ord. Det enkle er som regel det beste, tenk enkelt uansett bedriftens størrelse…” God markedsføring gull verdt for VVS-bransjen
Det kan virke som at mange har et negativt syn på markedsførere. Det er kanskje ikke ufortjent. Men vet du hva markedsføring er? Hvor mange i bransjen vår vet at det er et strategisk fag og ikke bare profilering av bedriften og produktene våre? Hvis du ikke ønsker økt lønnsomhet i bedriften din er det bortkastet å bruke tid på å lese videre.
Av VVS-ingeniør Ketil Kufås Aali (bildet)
Markedsføring handler om å ta seg tid til å sette seg ned og se fremover. Om å se muligheter og trusler gjennom systematisk bruk av informasjon om kunder, konkurrenter, markedet og omverdenen. Om kapasiteter og begrensninger i din egen bedrift. Om å overvåke bedriftens strategi med henblikk på å opprettholde tilstrekkelig lønnsomhet, avdekke aktuelle og potensielle problemer og finne hensiktsmessige endringer for å opprettholde og øke lønnsomhet.
Systematikk
Markedsføring er også å bruke markedsinformasjon systematisk for å kommunisere effektivt med relevante og lønnsomme målgrupper med hjelp av salgsfremmende tiltak, messe, brosjyrer etc. Resultatet av planlegging og systematikk er mer stabil/økt omsetning og driftsresultat.
All kommunikasjon mellom bedriften din og omverdenen (kunder, konkurrenter etc.) er markedsføring. Det du kommuniserer er produkter, tjenester, verdier etc. Konsekvensen av effektiv kommunikasjon er bedre lønnsomhet[i].
Hensikten med denne artikkelen er å gi en kort introduksjon i faget markedsføring, dvs belyse noen bruddstykker av faget. Strategier på produkt- og forretningsnivå er også en del av faget, men omtales ikke her da det krever en større utredning. For hvem?
Nå tenker du som kanskje er entreprenør at du ikke har for mer kunnskap om markedsføring. Du jobber jo med anbud. Dette er et poeng. På en annen side så ønsker du kanskje økt grad av serviceoppdrag? Kanskje du har en idé om en ny tjeneste eller implementere en produktgruppe? Eller trenger du det?
En liten bedrift kan være minst like dyktig på markedsføring som en stor bedrift. Markedsføring kan gjøres unødvendig komplisert og med alt for store ord. Det enkle er som regel det beste, tenk enkelt uansett bedriftens størrelse!
Case
Den fiktive bedriften Frisk bris AS har 8 ansatte og har gjennom 20 år opparbeidet seg et godt rennomè i bransjen. ”Alle” i bransjen kjenner denne bedriften. Frisk bris AS importerer og selger fire ulike produktgrupper for ventilasjon i boliger: ventiler, kanaler, vifter og filter. Kundene er entreprenører. Produktene er av middels kvalitet og fokuset ligger på volum. De tilbyr også montasje og service på anlegg, riktignok i mindre skala. Omsetningen deres på salgssiden har flatet ut i de siste årene og dekningsbidraget skulle gjerne ha vært større for dette forretningsområdet (produktsalg). Bedriften ser også at nye og eksisterende aktører tar markedsandeler. Markedsføring i bedriften skjer gjennom positiv vareprat og kvalitet på arbeidet de gjør. Frisk bris AS har ikke analysert kundene, konkurrentene, markedet og omverdenen. De mener de har god oversikt.
Hvordan kan de forbedre lønnsomheten på salgssiden?
Løsning
Problemet her er for lavt dekningsbidrag og fallende markedsandel. Uansett om bedriften leverer produkter eller tjenester kan det benyttes samme modeller. Sentrale spørsmål er å spørre: Hvor lønnsomme er eksisterende målgrupper? Hvilke målgrupper er mer lønnsomme? Hvilke salgsargumenter kan vi bruke og hvordan velger kjøper leverandør? Hvilke kommunikasjonsoppgaver har vi og hvilke medier er aktuelle? Og er forretningsgrunnlaget bra nok? Dette er ikke noe revolusjonerende, men poenget er at du skal gjøre dette systematisk.
Her vil det også være aktuelt å gå inn på området produkt- og forretningsstrategi.
Dette omtales ikke nærmere her pga omfanget.
I løsningen benyttes en modell for helhetlig kommunikasjon. Dette er et utdrag fra modellen. Innholdsstrategi og utformingsstrategi er noen elementer som er utelatt.
Det må gjøres vurderinger for hver av produktgruppene. Vi tar for oss gruppen vifter.
Hvor starter vi?
Figur 1 viser at Frisk bris AS bør bruke mer energi på å avdekke virkemidler som kunden verdsetter. Det kan være årsbonus til kunden, markedsstøtte, bedre garanti, produktopplæring etc.; mulighetene er uttallige! Gjennom fokus på hva kundens behov er oppnås positive virkninger på omsetningen og målsatt resultat.
Virkemidler kan avdekkes ved å bruke kjøperveien, dvs å gå den samme veien som kunden har gått. Spørsmål som det kan stilles er: Hvilke tilbydere kjøpere har vært i kontakt med? Hvilke virkemidler har kjøper blitt tilbudt? Videre kan kjøperveien avdekkes ved innformasjonsinnhenting fra eksisterende eller potensielle kjøpere. Her kan en få svar på hva som skal til for at kjøperen tar kontakt og hvorfor Frisk Bris AS ikke får salget. Kan det være servicegraden eller garantiordningen som Frisk bris AS tilbyr? For å opprettholde salget og øke salg- og konkurransefortrinn må det altså kontinuerlig innhentes informasjon om hvilke virkemidler konkurrentene benytter. Analyse og beskrivelse av planleggingsforutsetningene
Basisen for kommunikasjonen er forretningsgrunnlaget, markedstilbudet (produktene/tjenestene) og begrensninger og muligheter i den organisatoriske basen. Eksempel på en begrensning er midler til markedsføring.
I forretningsgrunnlaget er det i figuren benyttet en produkt/markedsmatrise.
Frisk Bris AS begynte å utvikle en produkt/markedsmatrise i forretningsgrunnlaget. De fire produktgruppene som nevnt tidligere er beskrevet for hver av bedriftens fire delmarkeder. Dvs: Bedriften har 16 foretningsområder. Dessverre har denne planen (forretningsgrunnlaget) blitt liggende i skuffen. Ved at Frisk Bris AS nå gjennomfører en kommunikasjonsstrategi, avdekker de et eventuelt sviktende forretningsgrunnlag. Dette gjennom vurdering av målgrupper og salgsinntekt i kommunikasjonsplanleggingen.
Oppgavediagnose
Oppgavediagnose innebærer å drøfte hvilke kommunikasjonsoppgaver som er aktuelle for Frisk bris AS. Oppgavediagnosen har særlig fokus på tre elementer: Å vurdere etterspørsels- og dekningsbidrag, vurdere markedstilbudets konkurransestyrke samt velge ut aktuelle kommunikasjonsoppgaver. Det finnes to typer kjøpere; aktuelle og potensielle kjøpere. Aktuelle kjøpere er etterspørrere som er uavhengig av entreprenørens kommunikasjon. Dette kan være eksisterende kunder. Potensielle kjøpere etterspør pga markedskommunikasjonen[ii].
Frisk bris AS sorterer disse to gruppene ved å bruke søkemotorer som bizkit.no, gulesider.no etc. Når det er kartlagt hvem som inngår i disse to grupperingene og hvor mange det er, anslås volum. Det vil si hvor mange produkter bedriften kan anta og få inn fra potensielle- og aktuelle kjøpere for hver av de fire produktgruppene. Hensikten med dette er å få en idé om det maksimale etterspørselpotensialet. Dette kan gi en pekepinn på hvor i livssyklusen produktet/tjenesten befinner seg. Vil etterspørselen for kanalvifter i fremtiden øke eller minke?
Fremtidig etterspørsel
Anta salg på henholdsvis 1000 og 1500 enheter per år. Deretter beregnes inntekts- og dekningsbidrag for de to kjøpergruppene. Potensielt inntektsbidrag blir da for potensielle kjøpere 1000 x gjennomsnittlig pris kr 700,- for vifter = kr 700.000,- Aktuelt inntektsbidrag for aktuelle kjøpere blir 1500 x gjennomsnittlig pris kr 600,- for vifter = kr 900.000,-. I dette regneeksemplet blir totalt inntektspotensialet 700.000,- + 900.000 = kr 1.600.000,-. Dekningsbidraget blir enhetsdekningsbidraget multiplisert med antallet etterspørsler. Hvordan kan en finne tall på fremtidig etterspørsel? En enkel metode er å se på markedsstørrelsen for boligvifter før og nå.
Konkurransestyrke
Dernest vurderes konkurransestyrke for produktgruppen vifter relatert til konkurrentenes tilsvarende produkter. Hvilke svakheter og styrker har produktgruppen i forhold til konkurrentenes vifter? For å kartlegge svakheter og styrker kan tidligere omtalte kjøperveien benyttes. I tillegg bør det foreligge en vurdering og begrunnelse for at konkurransestyrken er tilstrekkelig.
Kundene som kjøper vifter av Frisk Bris AS sier de kjøper av dem fordi viftene deres er billige. Ulempen er at viftene har kortere levetid enn konkurrentenes og at kapslingsklassen er lavere. Bør bedriften utvide produktgruppen med en vifte av høyere kvalitet? Dersom konkurransestyrken ikke er god nok må det nedlegges arbeid med dette før valg av kommunikasjonsoppgaver foretas.
Beredskapsplan
Når konkurransestyrken er kartlagt er det aktuelt å velge kommunikasjonsoppgaver.
Sentralt her er å vurdere graden av kjøper- og selgerinitiativ. Med kjøperinitiativ menes at kjøper tar kontakt med tilbyder. Det må utarbeides en beredskapsplan for hvordan kundekontakten skal håndteres. Har vi kompetanse? Kan vi håndtere en stor etterspørsel? Med selgerinitiativ vil si selgeren tar kontakt med kjøper. Denne strategien er mer kostnadskrevende enn kjøperinitiativstrategien. Figur 2 viser kjøper- og selgerinitiativstrategi, relatert til kjennskap til produktet/tjenesten. Kjøperinitiativstrategien utformes alltid før selgerinitiativstrategien da førstenevnte er mindre kostnadsbærende.
Hvilke kommunikasjonsoppgaver bedriften benytter avhenger av for eksempel om målgruppen kjenner til produktet eller tjenesten eller om de vet hvem som tilbyr produktet eller tjenesten etc. Dette diskuteres nedenfor hvor kommunikasjonsoppgaver består av:
1. Tilbudsformidling
- utvikling
- standardformidling
- transformasjonskommunikasjon
2. Veivisning
3. Påminnelse
Har kjøperne nok kompetanse om produktet og vet de hvem som leverer det? Dette er relevant å vite for å bedømme om de har tilstrekkelig kjøps- og brukerkompetanse. Dersom produktet eller tjenesten er nytt må kjøpernes kjøps- og brukerkompetanse og behov for utviklingsoppgaver vurderes. Utviklingsoppgaver kan være å gjøre oppmerksom på at produktet/tjenesten/bedriften eksisterer, informere om relevante betydningskriterier og sammenhengen med denne til relevante type opplevelser.
Med standardformidling menes å informere om et standard markedstilbud. Det motsatte vil være et spesialtilpasset markedstilbud. Veivisningsoppgaver vil si hvordan kjøperne kan komme i kontakt med tilbyder. Prioritering av kjøpere og valg av målgrupper
Hensikten med prioriteringen er å finne lønnsomme målgrupper. Aktualitets- og lønnsomhetskriterier står sentralt. Aktualitetskriteriet omfatter hva som kan gjøres og hva som er mulig. For eksempel driftsbudsjettet (hvor mye kan vi avse til markedsføring?), den organisatoriske basen (for eksempel kompetanse) kan gi begrensninger. Lønnsomhetskriterier handler om markedstilbudets konkurransestyrke og bedriftens posisjon ut fra leverandørkriterier og konkurrerende markedskommunikasjon.
Trinn 1 innebærer å eliminere kommunikasjonsoppgaver som bedriften ikke har forutsetninger for. Dette kan skyldes for eksempel økonomiske ressurser, kompetanse etc., som er illustrert i eksemplet ovenfor om aktualitetskriterier.
Trinn 2 går ut på å dele inn segmenter ut fra lønnsomhetskriterier.
I trinn 3 prioriteres disse segmentene ytterligere med hjelp av flere lønnsomhetskriterier. Deretter, i trinn 4, prioriteres segmentene. Dette innebærer at vi har brukt resultatene fra oppgavediagnosen. Planlegge bruk av mediavirkemidler
I denne fasen skal det avgjøres hvilke medievirkemidler som skal benyttes. Med medievirkemidler menes alt fra annonser og brosjyrer til sponsing, lobbyvirksomhet og prisavslag. Fokus ligger på å velge medier for henholdsvis kjøperinitiativ- og selgerinitiativ. Det vil si å velge media når det gjelder å motta, behandle og følge opp kjøperinitiativ og hvilke som skal benyttes for å ta selgerinitiativ. Basisen er forutsetningsanalysen, oppgavediagnosen og målgruppestrategien[iii]. Her kan det være hensiktsmessig å kartlegge:
- hvilke media i hvilken rekkefølge?
- hvilken mengde?
- når skal vi bruke dem?
Og:
- medieinformasjon: Her står informasjon om hvem som bruker mediet, hvor mange, når det evt. kommer ut, materialfrist etc.
- Hvordan brukeren bruker mediet. Hvor lang tid de bruker, hvor ofte, hvordan de bruker det osv. Hvor har de fått disse tallene fra? Er det på grunnlag av egne målinger eller vurderinger eller er det brukt ekstern aktør? Dersom førstenevnte; vær kritisk!
- Hvor mange i målgruppen vår når vi gjennom dette mediet?
- Hva er kontaktprisen? (kostnaden for å nå et individ i målgruppen èn gang)
Denne informasjonen finner du gjerne på hjemmesiden til det aktuelle mediet.
DM = Hurtig
For Frisk bris AS vil det foruten kundekontakt og kundebesøk være lønnsomt å benytte seg av direkte markedsføring (DM). Direkte markedsføring defineres som: ”Kommunikasjon som er rettet direkte til et individ, og kommunikasjonens effekt er direkte målbar ved individets respons”[1]. Fordelen med DM er at det er et hurtig medie, det er kostnadseffektivt, gir mulighet for å bygge opp en database med relevant informasjon og sterk grad av tilpassning av tilbudet mot ulike segmenter[2].
Systematisk innhenting av kundeinformasjon gjennom DM gir gode data til beslutningsstøtte og dermed også et grunnlag for å gi kunden en merverdi. Parametere som finnes i en database hos en leverandør kan foruten kontaktinformasjon være hvilke leverandører de bruker for de ulike produktgruppene, hva de synes om leverandøren, om andre aktører, verdier generelt etc.
DM kan f. eks skje postalt, via telemarketing (callsenter/telefon) og elektronisk (e-post). SMS er en alternativ kanal til e-post. SMS kan fungere som et effektivt virkemiddel for å informere om relevante kampanjer eller at varen har kommet på lager.
Kilder: Kotler, Philip. Ten deadly marketing sins. John Wiley & Sons, Inc. 2004.USA.
-
– Norge har store svakheter i vannberedskapen
En undersøkelse fra Norstat viser at 68 prosent av nordmenn ikke har nok lagret drikkevann til å klare seg i en uke dersom vannforsyningen skulle falle bort.
-
- Prosjektet har vært kjempesuksess
En idé i bransjeforeningen for plastrørprodusentene (NPG) om å etablere en sirkulær bransjeløsning for resirkulering av plastrør fra bygg og anlegg, er nå i ferd med å bli en kommersiell løsning.
-
- Raceslice-metoden bidrar til en bærekraftig fremtid
BRANSJEKOMMENTAR: - Når jeg ser tilbake på de siste fire årene, er det tydelig at Raceslice-metoden ikke bare har vært en teknologisk utvikling – det har vært en reise mot en grønnere og mer effektiv fremtid.
-
Tilbyr rammeavtale på rådgivertjenester
AKTUELLE PROSJEKTER: Grenlandskommunenes Innkjøpsenhet (GKI) tilbyr rammeavtale på tekniske rådgivertjenester. Verdi: inntil 34 millioner kroner.
-
Ny konstituert administrerende direktør for GK Sverige
NYTT OM NAVN: Svenåke Boman tiltrådte 1. januar 2025 som konstituert administrerende direktør for GK Sverige.
-
Øystein Olimb fikk Hallingtreffs hederspris
HALLIGTREFF 2025: Hallingtreffs hederspris 2025 har blitt tildelt Øystein Olimb, daglig leder i Olimb Anlegg. – En særlig viktig ildsjel for vannbransjen, sier juryen i begrunnelsen.
-
Søker rådgivere innen tekniske fag
AKTUELLE PROSJEKTER: Alta kommune innbyr til åpen anbudskonkurranse for parallelle rammeavtaler innen teknisk rådgivning. Verdi: inntil 10 millioner kroner.
-
Hallingtreff 2025 i gang med 350 deltakere
HALLINGTREFF 2025: Mandag åpnet Hallingtreff 2025, og 350 deltakere fra hele landet strømmet inn porten på Hallingplasts nye fabrikk.
-
Bravida åpner kontor på Kastrup
DANMARK: Med utsikter til økende byggeaktivitet i Kastrup, har Bravida Danmark valgt å etablere seg i et nytt kontor på flyplassen.
-
– Vi trenger nasjonale krav til brannsikring i batterirom
Forskere fant store ulikheter i brannsikkerheten da de undersøkte batterirom. I verste fall kan slike rom være en brannfelle. Nå etterlyser SINTEF nasjonale retningslinjer.
-
Skremmende legionellatall
01.09.05: Legionellabakteriene blomstrer som aldri før i kjøletrårn. I en undersøkelse avdekkes det at nesten 40 prosent av kjøletårnene har for høye legionellaverdier.
-
Kjemikaliefri fjerning av legionella
18.08.05: Fjerning av eksisterende legionella fra kjøletårn, og sikring mot ny oppblomstring kan skje kjemikaliefritt samtidig som anleggets eier oppnår flere fordeler som reduserte driftskostnader og optimal sikkerhet.
-
Takkassetter med inverter styring
11.08.05: Takkassetter fra Fujitsu General Ltd. leveres nå også med inverter styring ifølge Ketil Kufås Aali hos Pingvin Klima.
-
Pålegg om legionella-sjekk
01.08.05: Sosial- og Helsedirektoratet har gitt alle bedrifter, offentlige bygg og virksomheter pålegg om å sjekke mulige smittekilder for legionella-bakterien innen 15. august. Pålegget er omfattende og inkluderer de fleste bedrifter og offentlige vir...
-
Nytt produkt i kampen mot farlige bakterier
28.06.05: Vi har nå opplysninger om Legionella og mange andre bakterier som er livstruende.Dette er kanskje bare en forsmak til hva som kan vente oss i fremtiden? Det er frykt for en økende mengde av resistente bakterier som kan forringe livet til fler...
-
Dårlig inneklima koster milliarder
27.06.05: Trette og ukonsentrerte medarbeidere, som svetter og peser i varmen, koster danske virksomheter dyrt. Ifølge eksperter kan produktiviteten falle med opp til ti prosent.
Aktivitetskalender
-
Klart for Multifagmesse 2025
KURS OG KONFERANSER: Den 30. januar 2025 inviterer fremtredende aktører innen VVS, energi og ventilasjon til «Multifagmesse 2025» i Trondheim. -
Inviterer til webinar
KURS OG KONFERANSER: I dette webinaret, i regi av Ulefos, lærer du mer om hva du skal gjøre for å unngå lekkasjer og driftsproblemer, og sikre en stabil vannforsyning. -
Norsk Kjøleteknisk Møte – NKM2025
KURS og KONFERANSER: Den 3.–4. april arrangeres NKM2025 på Radisson Blu Royal Hotel Bryggen i Bergen. Dagen før inviteres det til workshop i tema høytemperaturvarmepumper. -
Hallingtreff nærmer seg fulltegnet
HALLINGTREFF 2025: Januar og Hallingtreff 2025 nærmer seg raskt. Med over 300 påmeldte er deltakerlisten 90 prosent fulltegnet. Blant utstillerne finner vi gamle kjente og et par nye navn. -
Inviterer til vårens største VA-konferanse
VA-dagene 2025: PAM Norge inviterer vannbransjen til vårens største VA-konferanse. Øverst på programmet står verdien av å snakke sammen. -
VA Messene utvider arrangementet i 2025
VA MESSENE 2025: For å nå ut til enda flere fagfolk i VA-bransjen, har VVP vedtatt å utvide til nye områder og alternere mellom byer fra våren 2025 -
Forberedelsene til Hallingtreff 2025 er godt i gang
Nok en gang er Hallingplast, RIN og SSTT i gang med forberedelsene til vannbransjens tankesmie; Hallingtreff 2025. -
Prisdryss på Norsk Vanns årskonferanse
Prisene for Årets bedreVANN – virksomhet, Omdømmeprisen, Bærekraftprisen, Mest aktive organisasjon og Mest aktive person ble nylig delt ut under Norsk Vanns årskonferanse. -
Webinar om overvannsutfordringer i Viken
10. september kl. 13.30-14.30 arrangerer Construction City Cluster (CCC) og Norwegian Water Cluster (Vannklyngen) et webinar for å diskutere utfordringene knyttet til overvann i Viken. -
- Bærekraft er både etisk ansvar og økonomisk fordel
Fredag 23. august samlet Grundfos Norge alle ansatte til en hel dag dedikert til bærekraft. Dagen var fylt med inspirerende innlegg fra både interne og eksterne fagpersoner, som delte innsikt om hvordan vi kan integrere bærekraft i våre daglige operasjoner. -
Verdig 30-års markering for Rørinspeksjon Norge
Rørinspeksjon Norges fagtreff 2024 ble nylig gjennomført i gjestfrie og regnvåte Bergen. Over 120 deltakere fikk med seg et variert og innholdsrikt fagprogram, samt en verdig markering av organisasjonens 30-årsjubileum. -
Inviterer til VA-seminar
AxFlow, INNVA, Process Partner, Safe Supply og VA-Prosjekt inviterer alle som er interessert i VA til seminar 26. september på Norrøna House på Lysaker. -
Økt bestillerkompetanse – men klarer bransjen å følge med?
Mange bestillere av håndverkstjenester har i dag, gjennom digital tilgang, tilegnet seg detaljkunnskap om både rettslige og tekniske krav, allerede før de tar kontakt med en bedrift. Fagrådet for våtrom (FFV) erfarer at bestillere av våtrom har blitt mer bevisste og dermed mer «kravstore» kunder. -
Meld deg på Nordisk Vannskadeseminar
Nordisk Vannskadeseminar arrangeres annen hvert år på ulike steder i Norden. I år arrangeres seminaret på Aronsborg i Bålsta i Sverige, med Säker Vatten som vertskap. -
Tematreff om tilstandsvurdering av vannledninger
Holmestrand kommune og Kjeldaas AS inviterer til tematreff 12. juni om tilstandsvurdering av vannledninger i samarbeid med SSTT. -
Kontakt- og informasjonsmøte om produktdokumentasjon
Velkommen til SINTEFs årlige kontakt- og informasjonsmøte om produktdokumentasjon. Møtet er gratis og åpent for alle, men du må melde deg på. Delta fysisk eller digitalt.
Aktuelle prosjekter
-
Tilbyr rammeavtale på rådgivertjenester
AKTUELLE PROSJEKTER: Grenlandskommunenes Innkjøpsenhet (GKI) tilbyr rammeavtale på tekniske rådgivertjenester. Verdi: inntil 34 millioner kroner. -
Søker rådgivere innen tekniske fag
AKTUELLE PROSJEKTER: Alta kommune innbyr til åpen anbudskonkurranse for parallelle rammeavtaler innen teknisk rådgivning. Verdi: inntil 10 millioner kroner. -
Bravida vinner «Granitten Senior»- prosjekt
AKTUELLE PROSJEKTER: I løpet av de tre neste årene skal Bravida levere tradisjonelt røranlegg, varme, sanitær og sprinkler til 121 leiligheter i JM Boligs prosjekt «Granitten Senior» på Furuset i Oslo. -
Tilbyr rammeavtale for VA-tjenester
AKTUELLE PROSJEKTER: Loppa kommune i Vest-Finnmark tilbyr rammeavtale for VA-tjenester inkl. materiell, samt leie av maskiner og personell. Verdi: inntil ca. 16 millioner kroner. -
Utlyser VA-prosjekt
AKTUELLE PROSJEKTER: Selbu kommune inviterer til anbudskonkurranse for etablering av ny vannledning Siran – Setsaas. -
Tilbyr ventilasjonsprosjekt i Stavanger
AKTUELLE PROSJEKTER: Stavanger Parkeringsselskap KF søker totalentreprenør til utskifting av ventilasjonsanlegg i to etasjer i parkeringshuset P-St. Olav. -
Tilbyr rammeavtale innen vannbehandling
AKTUELLE PROSJEKTER: Trondheim kommune tilbyr rammeavtale på vannbehandlingsanlegg for tappevann mot legionella, basert på doseringsanlegg. -
Tilbyr rammeavtale for levering av VA / VVS-materiell
AKTUELLE PROSJEKTER: Felles Innkjøpskontor, på vegne av kommunene Frogn, Nesodden, Vestby og Ås ønsker å inngå rammeavtale med inntil tre leverandører for kjøp av VA / VVS-materiell. -
Veas søker rådgivning innen nitrogenfjerning
AKTUELLE PROSJEKTER: Veas Selvkost AS inviterer til åpen tilbudskonkurranse på rådgivertjenester i forbindelse med nitrogenfjerning for en region (konseptutredning). -
Renoverer Helga Engs hus
AKTUELLE PROSJEKTER: UiO tilbyr generalentreprise for ombygging av «Helga Engs hus» på Nedre Blindern. -
Søker totalentreprenør til VA-prosjekt
AKTUELLE PROSJEKTER: Modum er en kommune utlyser konkurranse om totalentreprise for etablering av nytt VA-anlegg. -
Tilbyr rammeavtale på rørleggertjenester
AKTUELLE PROSJEKTER: Sarpsborg og Rakkestad kommune utlyser konkurranse om rammeavtale på rørleggertjenester. -
Planlegger renovering av Tomter skole
AKTUELLE PROSJEKTER: Indre Østfold kommune utlyser konkurranse om totalentreprise på renovering av Tomter skole. -
Byggestart for Quadrum Port i Kristiansand
AKTUELLE PROSJEKTER: Etter jul starter siste etappe av den storstilte utbyggingen ved Kristiansand stasjon. Quadrum Port vil ferdigstille Quadrumområdet. Nytt hotell og nytt kontor på til sammen 26.000 kvm vil åpne i 2027. -
Ønsker nytt vanntåkeanlegg i Porsgrunn rådhus
AKTUELLE PROSJEKTER: Porsgrunn tilbyr totalentreprise på etablering av nytt vanntåkeanlegg i Porsgrunn rådhus. -
PTG Frionordica vinner Arctic Seafarm-kontrakt
AKTUELLE PROSJEKTER: PTG Frionordica AS har signert en betydelig kontrakt med Eyvi AS om leveranse av varmepumper og sjøvannsvekslere til Arctic Seafarm AS sitt nye landbaserte oppdrettsanlegg i Nesna kommune på Helgelandskysten.
Bransjekommentar
-
- Raceslice-metoden bidrar til en bærekraftig fremtid
BRANSJEKOMMENTAR: - Når jeg ser tilbake på de siste fire årene, er det tydelig at Raceslice-metoden ikke bare har vært en teknologisk utvikling – det har vært en reise mot en grønnere og mer effektiv fremtid. -
- Hvorfor velger ikke bransjen de mest bærekraftige alternativene?
AUTOMATISKE SLOKKEANLEGG: - I en tid der klimamål står høyt på dagsorden for både offentlige og private byggherrer, rådgivere, entreprenører og rørleggere, må vi som bransje spørre oss selv: Velger vi løsninger som faktisk lever opp til våre bærekraftsmål? -
Blir 2025 energiskiftets år i byggenæringen?
BRANSJEKOMMENTAR: - Hva vil prege byggebransjen i det nye året? Blant spådommene finner vi nye teknologier og smartere energiløsninger som vil redusere kostnader, klimagassutslipp og belastningen på strømnettet. -
Tips til vedlikehold og skadeforebygging i borettslaget
FAGARTIKKEL: - Styret i borettslag og sameier er ansvarlig for vedlikehold. Det innebærer blant annet å sørge for at felles rør, sluk, kanaler og andre fellesinstallasjoner som går gjennom boligen eller i grunnen, blir holdt i orden. -
- Unngå frosne rør
FAGARTIKKEL: Når kulden inntar våre boliger og fritidssteder, er det avgjørende å ta forholdsregler for å unngå frosne rør, og de problemene det kan medføre. -
Hva kjennetegner en god prosjektplan for VVS i boligprosjekter?
FAGARTIKKEL: - God prosjektstyring er avgjørende for å gjennomføre et vellykket byggeprosjekt, og prosjektplanen blir på mange måter ditt viktigste styringsverktøy. -
Hvordan skape et godt inneklima om vinteren?
KRONIKK: Vinteren er her, og for mange betyr det et tørrere inneklima, både hjemme og på jobb. Blir det for tørt, kan du oppleve tørre øyne, irritert hud, hyppigere hodepine og allergier. Hva kan vi gjøre for å hindre dette? -
- Viktig å tenke nytt rundt tema overvann
BRANSJEKOMMENTAR: - Vi må tenke nytt for å få unna alt vannet som kommer til å komme. Nå er en ny kombinert infiltrasjons- og fordrøyningsløsning testet i fullskala på Torvet i Trondheim. -
Slutt på nitriste handikaptoaletter?
BRANSJEKOMMENTAR: - Hvem stiller egentlig kravene til universell utforming? Er det kravene i seg selv som har gjort at et typisk handikaptoalett forbindes med noe kaldt og kjedelig? -
Viktig å dokumentere vedlikehold i borettslag og sameier
BRANSJEKOMMENTAR: - Å samle dokumentasjon for utførte vedlikeholdsarbeider i borettslag blir kanskje ikke gjort like systematisk, selv om det egentlig er en smart ting å gjøre. -
- Hva skal til for å få ned omfanget av VA-feil?
FAGARTIKKEL: - Jeg er Ali Al-Akabi. Jeg er 33 år gammel, og fersk sivilingeniør i vann- og miljøteknikk ved NMBU. Sommeren 2024 leverte jeg masteroppgave, om feil på nye vann- og avløpsanlegg i Norge. -
- Slik ryker anboringsklammeret
FAGARTIKKEL: – Vi hadde noen uheldige erfaringer med PE anboringsklammer for et par år siden. Det ble avdekket i forbindelse med testing av prosedyresveis, der de rett og slett ikke besto, sier prosjektleder Lene Sparre Thunes i Porsgrunn kommune. -
- Staten må koordinere utbyggingen av vann og avløp
BRANSJEKOMMENTAR: Det trengs omfattende investeringer i vann og avløp i årene som kommer, og innbyggerne som må ta regningen i form av økte gebyrer. Oslo er et tydelig eksempel på dette – nå øker vannavgiftene med 30 prosent i 2025 og avløp med 6 prosent. -
- Vær proaktiv!
FAGARTIKKEL: - Vannlekkasje fra varmtvannsberedere er blant de ti vanligste årsakene til vannskader i Norge. Å være proaktiv kan bidra til å unngå omfattende skader og kostnader. -
Ny fabrikk resirkulerer gammel plast til nye rør
BRANSJEKOMMENTAR: - Nå tar Hallingplast AS for alvor skrittet inn i sirkulærøkonomien. 10 000 tonn gammel plast blir råstoff til nye produkter i en en ny fabrikk. Blir det gode, trygge rør av sånt? -
- Det er for få insentiver til å fremme innovasjon
BRANSJEKOMMENTAR: - Kan Direktoratet for Byggkvalitet, FG, miljøorganisasjonene og andre premissgivere i større grad bidra til å fremme innovasjon i VVS markedet?
Kurs og Seminarer
-
Klart for Multifagmesse 2025
KURS OG KONFERANSER: Den 30. januar 2025 inviterer fremtredende aktører innen VVS, energi og ventilasjon til «Multifagmesse 2025» i Trondheim. -
Inviterer til webinar
KURS OG KONFERANSER: I dette webinaret, i regi av Ulefos, lærer du mer om hva du skal gjøre for å unngå lekkasjer og driftsproblemer, og sikre en stabil vannforsyning. -
Norsk Kjøleteknisk Møte – NKM2025
KURS og KONFERANSER: Den 3.–4. april arrangeres NKM2025 på Radisson Blu Royal Hotel Bryggen i Bergen. Dagen før inviteres det til workshop i tema høytemperaturvarmepumper. -
Hallingtreff nærmer seg fulltegnet
HALLINGTREFF 2025: Januar og Hallingtreff 2025 nærmer seg raskt. Med over 300 påmeldte er deltakerlisten 90 prosent fulltegnet. Blant utstillerne finner vi gamle kjente og et par nye navn. -
Inviterer til vårens største VA-konferanse
VA-dagene 2025: PAM Norge inviterer vannbransjen til vårens største VA-konferanse. Øverst på programmet står verdien av å snakke sammen. -
VA Messene utvider arrangementet i 2025
VA MESSENE 2025: For å nå ut til enda flere fagfolk i VA-bransjen, har VVP vedtatt å utvide til nye områder og alternere mellom byer fra våren 2025 -
Samspill og jakt på VA-informasjon
HALLINGTREFF 2025: Det nærmer seg Hallingtreff 2025, og mye av innholdet på den tradisjonsrike VA-konferansen er klart. -
Forberedelsene til Hallingtreff 2025 er godt i gang
Nok en gang er Hallingplast, RIN og SSTT i gang med forberedelsene til vannbransjens tankesmie; Hallingtreff 2025. -
Prisdryss på Norsk Vanns årskonferanse
Prisene for Årets bedreVANN – virksomhet, Omdømmeprisen, Bærekraftprisen, Mest aktive organisasjon og Mest aktive person ble nylig delt ut under Norsk Vanns årskonferanse. -
Webinar om overvannsutfordringer i Viken
10. september kl. 13.30-14.30 arrangerer Construction City Cluster (CCC) og Norwegian Water Cluster (Vannklyngen) et webinar for å diskutere utfordringene knyttet til overvann i Viken. -
- Bærekraft er både etisk ansvar og økonomisk fordel
Fredag 23. august samlet Grundfos Norge alle ansatte til en hel dag dedikert til bærekraft. Dagen var fylt med inspirerende innlegg fra både interne og eksterne fagpersoner, som delte innsikt om hvordan vi kan integrere bærekraft i våre daglige operasjoner. -
Verdig 30-års markering for Rørinspeksjon Norge
Rørinspeksjon Norges fagtreff 2024 ble nylig gjennomført i gjestfrie og regnvåte Bergen. Over 120 deltakere fikk med seg et variert og innholdsrikt fagprogram, samt en verdig markering av organisasjonens 30-årsjubileum. -
Inviterer til VA-seminar
AxFlow, INNVA, Process Partner, Safe Supply og VA-Prosjekt inviterer alle som er interessert i VA til seminar 26. september på Norrøna House på Lysaker. -
Økt bestillerkompetanse – men klarer bransjen å følge med?
Mange bestillere av håndverkstjenester har i dag, gjennom digital tilgang, tilegnet seg detaljkunnskap om både rettslige og tekniske krav, allerede før de tar kontakt med en bedrift. Fagrådet for våtrom (FFV) erfarer at bestillere av våtrom har blitt mer bevisste og dermed mer «kravstore» kunder. -
VVPs topplederkonferanse gjenoppstår
Topplederkonferansen i regi av VA- og VVS-produsentene VVP gjenoppstår når bransjeforeningen inviterer hele bransjen til samling med et omfattende og spennende program på Hotel Continental i Oslo 18. september -
SINTEF inviterer til grunnkurs i innregulering
Dette todagers kurset gir deltakerne praktiske og teoretiske kunnskaper om instrumentering, målemetoder, innreguleringsmetoder og anleggstekniske forutsetninger for innregulering av ventilasjonsanlegg.
Produktnyheter
-
Milwaukee utvider MX Fuel-systemet
PRODUKTNYHET: MX FUEL kompakt arbeidslys eliminerer kabelrot og fjerner bekymringer knyttet til bensindrevne løsninger for brukerne. -
Åpner for BIM-data fra Uponors produktportefølje
GF Building Flow Solutions tilbyr nå BIM-data fra Uponors produktportefølje i de fleste vanlige databaser som Magicad, Linear, Trimble og Solar Computer. -
Canes lanserer Hyco - nytt styringssystem for vannbåren varme
PRODUKTNYHET: Rørleggere og varmeinstallatører kan nå tilby sine kunder Hyco-systemet fra Canes. Dette er et avansert, men brukervennlig styringssystem for vannbåren gulvvarme . -
Ego aktuator med adaptiv strømningskontroll
PRODUKTNYHET: Canes har lansert en ny aktuator, Ego, med adaptiv strømningskontroll. Den er designet for å utføre hydraulisk balansering av varmesystemer ved hjelp av kunstig intelligens (KI). -
Geberit lanserer Selnova Square baderomsmøbler
PRODUKTNYHET: De nye baderomsmøblene fra Geberit er moderne, stilrene og funksjonelle. De er allerede på lager på Geberits hovedkontor på Lørenskog. -
LK Metrix - en game changer?
PRODUKTNYHET: LK Metrix er et helt nytt verktøy for å måle strømning i vannrør. Verktøyet monteres utenpå røret og måler strømningen, du trenger rett og slett ingen måleventil -
Habo lanserer nye servantbatterier
PRODUKTNYHET: Habo utvider nå sitt sortiment for baderom og lanserer fem modeller av høykvalitets servantbatterier. De nye armaturene er testet, typegodkjent og sertifisert av RISE (Research Institutes of Sweden). -
App skal gjøre arbeidshverdagen tryggere
PRODUKTNYHET: I flere måneder har Skydda, Unifractal, Betonmast og Gjensidige jobbet sammen for å utvikle et digitalt verktøy med mål om å redusere personskader og arbeidsrelatert sykefravær. -
Canes lanserer nytt miljøvennlig rør for vannbåren gulvvarme
PRODUKTNYHET: Canes lanserer "GoGreen PE-RT", et bærekraftig og miljøvennlig rør for vannbåren gulvvarme, produsert av resirkulert PE-RT. -
Spennende nyheter fra Dansani
PRODUKTNYHETER: Dansani, som i år feirer 40 år, lanserer nå spennende nyheter for baderommet i 2025-kolleksjonen sin. -
TECEneo - nytt dusjtoalett fra TECE
PRODUKTNYHET: Nå utvider TECE sin dusjtoalett-familie med TECEneo. Den nye toalettløsningen har innovative og smarte funksjoner som forbedrer renslighet, brukervennlighet og bærekraft. -
Franke Home Solutions lanserer Water Hub
PRODUKTNYHET: RørosHetta og Franke Home Solutions lanserer produktnyheten Water Hub på det norske markedet -
Lanserer Canes Ypsilon
PRODUKTNYHET: Canes introduserer Canes Ypsilon, et banebrytende sisternessystem som kombinerer fordelerskap og innbygningssisterne i én integrert modul. -
TECE lanserer TECEfloor Smart Home
VVS-dagene 2024: Under VVS-dagene lanserer TECE sin nye innovative løsning TECEfloor Smart Home. Denne gjør det mulig å aktivere, slå av eller justere gulvvarmen eller andre bærbare produkter i hjemmet, enkelt igjennom app. -
Moderne middelhavspreg fra Vedum
PRODUKTNYHET: I Vedums nye baderomsmiljø møter turkisgrønne toner svarte detaljer. Resultatet er et moderne middelhavspreg med en arealeffektiv planløsning. -
LK Systems lanserer LK Våtromskassett SAFE Q
PRODUKTNYHET: LK Våtromskassett SAFE Q er spesialdesignet for å få best mulig lydreduksjon, enkel installasjon. Den nye våtromskassetten har i tillegg en kompakt design.
Nyttekjøretøy
-
Ford økte salget av nyttekjøretøy med 65 prosent
NYTTEKJØRETØY: Med Norges klart mest solgte pickup i 2024, Ford Ranger/Ranger Raptor, 2-tonns Transit/E-Transit og nye Transit Custom i spissen økte Ford salget av sine nyttekjøretøy med hele 65 prosent i 2024. -
Maxus lanserer eTerron 9
NYTTEKJØRETØY: Maxus vil i 2025 utvide sitt sortiment med en ny elektrisk pickup: eTerron 9. Med firehjulstrekk, imponerende kapasitet og toppscore på fem stjerner i Euro NCAP, vil den sette en ny standard for sitt segment. -
Snart verdenspremiere på nye Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter har satt standarden for hva et nyttekjøretøy skal være i over 70 år. Nå er duken dratt av syvende generasjon Volkswagen Transporter, som har verdenspremiere i september. -
Nå kommer oppgradert ID. Buzz Cargo med 4MOTION firehjulsdrift
NYTTEKJØRETØY: Volkswagen ID. Buzz Cargo har etablert seg som Norges mest solgte varebil. Nå kommer modellen i oppgradert versjon, med vesentlig mer effekt, mer utstyr og 4MOTION firehjulsdrift. -
Helelektrisk også for landets rørinspektører
PipelineVision AS i Bærum er klar for leveranse av sin første helelektriske rørinspeksjonsbil for det norske markedet. -
Heidenreich tar grep for å nå hårete mål om utslippskutt
Heidenreich har en målsetning om å redusere sine utslipp med minimum 70% innen 2030. Nullutslippsløsninger innenfor transport er et av de viktigste tiltakene for å redusere de totale utslippstallene. -
- Sjokkerende dårlige intensiver
Under Arendalsuka har støtte og insentiver til elektriske varebiler vært et hett tema. RSA mener nullutslippsmålene i 2025 for el-varebiler kun kan nås dersom varebil-intensiver økes betraktelig, på linje med andre europeiske land. -
Først ut med helelektriske Ford E-Transit
De tre første kundeleverte E-Transit i Norge, som nylig ble utlevert hos Kverneland Bil i Stavanger, skal nå settes inn i den daglige driften og levere kontorrekvista og forbruksmateriell til bedrifter i Stavanger og Sandnes-regionen i Rogaland. -
Ford Transit Custom blir helelektrisk
Ford tok i dag nok et stort og viktig skritt på veien mot en helelektrisk fremtid da Ford Pro avslørte de første detaljene om den nye helelektriske E-Transit Custom. -
Fortsetter å sponse Norges Hyggeligste Håndverker
– Vi er svært fornøyd med fortsatt å være hovedsponsor for en kåring som skaper så mye engasjement og stolthet hos håndverkerne, sier Ingvild Øversveen, markedssjef for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS. -
Først ute med «grønn rørinspeksjon»
JTR Gruppen, med hovedkontor på Nærbø, har fått overlevert sin første helelektriske rørinspeksjonsbil. Trolig er dette den første bilen i sitt slag i Norge. -
Har overtatt Fiat, Alfa Romeo og Jeep i Norge
Fra og med 1. desember 2021 har Bertel O. Steen overtatt importen av bilmerkene Fiat, Alfa Romeo og Jeep til Norge. -
Ford avduker neste generasjon av Ford Ranger: Smartere, tøffere og enda mer praktisk i bruk
Ford avduket i dag den smarteste, tøffeste og mest kapable Ranger pickup som noensinne er utviklet. -
Ranger i fire spesialutgaver
I løpet av året har Norge og Europas mest solgte pickup så langt i år, Ford Ranger, kommer i fire nye spesialutgaver. Nå skal de nye variantene prøvekjøres av europeisk presse. -
Tvinges til å kjøpe flere biler
Dagens regelverk tvinger KTV Group-eier Kennet Nilsen til å kjøpe flere biler enn han trenger. Årsaken er seteavgiften. Et baksete koster bygg og anleggsbedriften 674 000 kroner. -
Salgsstart på elektriske EQV varebil
Mercedes-Benz EQV varebil er et elektrisk alternativ med høyt fokus på komfort. Bilen har en rekkevidde på opptil 357 kilometer (WLTP), og kan hurtiglades med opptil 110 kW. Prisene starter på kr. 689.900,- og den kan bestilles allerede nå.