GK inngår ny serviceavtale med Scandic Lerkendal

 
GK inngår ny serviceavtale med Scandic LerkendalBildet: Scandic Lerkendal i Trondheim
GK har inngått en ny serviceavtale med Scandic Lerkendal, hvor manuelle kontroller av de tekniske systemene erstattes med kontinuerlig digital overvåkning.

– Vi har forventninger til at den nye avtalen vil effektivisere driften, og samtidig redusere energikostnader og klimagassutslipp, sier Svein Arne Eggen, teknisk sjef i Scandic Lerkendal.

Bildet: Svein Arne Eggen. Foto: Apurgo

GK har hatt serviceavtale med Scandic Lerkendal i Trondheim siden hotellet åpnet i 2016. Den nye serviceavtalen er en reforhandling av eksisterende avtale, og innebærer den nye tjenesten, smart digital driftsstøtte, i tillegg til øvrig service.

– Ved å bruke analyseverktøy sammen med eksisterende SD-anlegg til å overvåke tekniske systemer i bygget erstatter vi mange av de manuelle kontrollene som gjøres i det tradisjonelle vedlikeholdet i dag. Kontinuerlig overvåkning av tusenvis av kontrollpunkter i bygget, i kombinasjon med oppfølging av GKs fageksperter, gir en lagt bedre oversikt og oppfølging enn tidligere forklarer regionsdirektør i GK, Torgeir Bolghaug.

Bildet: Regionsdirektør i GK, Torgeir Bolghaug

Detaljert oversikt

Scandic Lerkendal består av 400 hotellrom, 30 møterom, kontorer, kjøkken og kjølerom. Fordelt på 18.000 kvm. Det er et stort og komplekst bygg med svært mange komponenter.

– Unikt med denne avtalen er at vi overvåker på romnivå. Dette gir svært detaljert oversikt, sier salgsingeniør i GK, Erling Grøtte.

Han forklarer at tjenesten gjør at en raskt kan identifisere om anlegg må inspiseres, justeres, utbedres eller skiftes ut.

– Dette forlenger levetiden på de tekniske komponentene og forhindrer at små avvik vokser seg til større problemer, sier Grøtte.

Scandic Lerkendal er et hotell med høy miljøprofil, og har allerede et lavere energiforbruk enn ett gjennomsnittlig hotell i miljøklasse A, som ligger på mellom 140 og 170 kWh per kvm i året.

– Med denne avtalen regner vi med å kunne redusere energiforbruket ytterligere, sier Eggen i Scandic.

Han illustrerer med et eksempel:

– Avvik på tekniske anlegg kan føre til at varmepådrag eller varmepumper står på unødig. Det kan også være snakk om ventiler som ikke er lukket skikkelig. Dette er feil som fører til unødig energiforbruk, men som kan være vanskelig å oppdage i den manuelle driften fordi bygget er så stort og komplekst.

– Ved å redusere nedetiden på teknisk anlegg vil vi også kunne forbedre inneklimaet og komfort for gjester og ansatte.

Gode erfaringer med smart digital driftsstøtte

GK har inngått lignende serviceavtale med blant annet Tillertorget i Trondheim og Porsche Center Oslo.

– Erfaringer fra disse samarbeidene viser at investeringskostnadene raskt nedbetales i reduserte driftskostnader, sier Bolghaug.

GK starter opp med tjenesten smart digital driftsstøtte på hotellet i januar 2025.

– Vi jobber nå med å koble oss opp mot byggets eksisterende tekniske systemer, avslutter Grøtte.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår