Tilbyr rammeavtale på automasjonstjenester

 
Tilbyr rammeavtale på automasjonstjenesterIllustrasjonsbilde: Getty Images
AKTUELLE PROSJEKTER: Asker kommune, vann og avløps-virksomheten, tilbyr rammeavtale for levering av PLS og PLS utstyr inkludert levering av nødvendige tjenester og utstyr for dette.

Av Bjørn Laberg

Arbeidet vil hovedsakelig gjelde utskiftning av PLS’er i forbindelse med oppgraderinger av eksisterende VA-installasjoner til nytt, samordnet utstyrsnivå, men også noen leveranser til nye VA-installasjoner. 

Asker kommune er slått sammen med tidligere Hurum kommune og Røyken kommune, og omfatter et stort geografisk område. Standarder på VA-installasjoner både når det kommer til løsninger for automatisering, PLS-typer, driftskontrollanlegg og overvåkning er forskjellig, og oppdelt i henhold til gamle kommunegrenser. Det pågår for tiden et arbeid med å knytte utestasjoner og renseanlegg sammen i et felles driftskontrollsystem. Parallelt med dette skal PLS’er og løsninger for automatisering på VA-installasjoner oppgraderes, for å komme nærmere en helhetlig standard i hele kommunen. 

Det er planlagt å skifte ut PLS-system på inntil 50-stasjoner i løpet av en 5-årsperiode, og ytterligere 20 stasjoner etableres/rehabiliteres innen 2032. Det reelle antallet kan bli noe lavere. 

Rammeavtalen skal dekke: 

• Frekvensomformere 

• Levering, programmering og igangkjøring av PLS-utstyr, ved rehabilitering av stasjoner og ved nye installasjoner. 

• Komplett systemspesifikasjon, programmering/konfigurering og gjennomføring av FAT av komplett system i leverandørens lokaler. 

• Gjennomføring av anleggstester (SAT), innjusteringer og idriftsettelse av alle prosessfunksjoner og hjelpesystemer. 

• Etablering av kommunikasjon inn mot kommunalt driftskontrollsystem fra utestasjon via Ethernet. Arbeidet på driftskontrollsystemet håndteres av oppdragsgiver. 

• Deltakelse i risikovurderinger i henhold til maskinforskriften. 

• Utarbeide samsvarserklæring 2B «Delvis sammenstilt maskin», i henhold til maskinforskriften, for egne leveranser 

• Komplett FDV dokumentasjon for den enkelte leveranse. 

• Utarbeidelse av designdokument for PLS leveranser i samarbeid med oppdragsgiver. 

• Utarbeidelse av komplett bibliotek med standard PLS-objekter, i samarbeid med oppdragsgiver. 

• Koordinering med andre leverandører.

Anskaffelsens verdi anslås til 7 millioner kroner, eks. mva. per år. Maksimalverdi for hele avtaleperioden, inkludert eventuelle opsjoner og forventet prisstigning vil være 70 millioner kroner.

Rammeavtalen har en varighet fra og med 15.06.2025 til og med 14.06.2027 med mulighet for oppdragsgiver til ytterligere forlengelse i inntil 6 år, med 12 måneder av gangen. Asker kommune vil inngå parallelle avtaler med to eller tre leverandører, dersom et tilstrekkelig antall kvalifiserte leverandører gir tilbud.

Oppdragsgiver: Asker kommune, vann og avløps-virksomheten
Tilbudsfrist: 3. februar 2025
Verdi: Inntil 70 millioner kroner

Jobber du mot prosjektmarkedet og ønsker å komme tidlig inn i prosjektene?

Byggfakta kartlegger alle byggeprosjekter i Norge og viser resultatene via tjenesten Byggfakta SMART.

 

 

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår